Παρασκευή, 5 Ιουλίου 2013

Πεπραγμένα στο Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων (Ιούνιος 2012 – Ιούνιος 2013)


Πριν από ένα χρόνο, μετά από διπλές βουλευτικές εκλογές και μέσα σ’ ένα κλίμα γενικευμένης πολιτικής ρευστότητας η Νέα Δημοκρατία ανεδείχθη πρώτο κόμμα και ο Αντώνης Σαμαράς Πρωθυπουργός, επικεφαλής μιας τρικομματικής Κυβέρνησης.
Είχα την ιδιαίτερη τιμή να αναλάβω καθήκοντα αναπληρωτή Υπουργού σε ένα πολύ σημαντικό Υπουργείο, αρμόδιο για την Ανάπτυξη και τις Υποδομές.
Το έργο της Κυβέρνησης Σαμαρά στον χρόνο που πέρασε (Ιούνιος 2012 – Ιούνιος 2013) είναι σπουδαίο. Η πολιτική κατάσταση σταθεροποιήθηκε και εξέλιπε κάθε κίνδυνος εξόδου της χώρας από τη ζώνη του ευρώ – παρά τις περί του αντιθέτου προβλέψεις και μάλιστα με χρονοδιαγράμματα! από τους οικονομικούς σύμβουλους του πρώην Πρωθυπουργού κ. Παπανδρέου (Κρούγκμαν και λοιποί, οι οποίοι διαψεύστηκαν παταγωδώς).
Η πορεία αυτή ξαφνικά διακόπηκε, καθώς ένας κυβερνητικός εταίρος, η ΔΗΜΑΡ, έθεσε εαυτόν εκτός Κυβερνήσεως για ένα λόγο ο οποίος ήταν ήσσονος σημασίας, ή για άλλους λόγους, ο χρόνος θα δείξει.
Η Κυβέρνηση όμως συνεχίζει το έργο της, στηριζόμενη σε δύο πλέον κόμματα, αλλά η κοινοβουλευτική της πλειοψηφία ίσως είναι μεγαλύτερη. Η οικονομία δουλεύει βασισμένη στον τουρισμό, στις ξένες επενδύσεις, στην επανεκκίνηση των έργων (ελάχιστοι γνωρίζουν πόσο δύσκολο ήταν αυτό, μετά από χρόνια ακινησίας), στην ψηφιακή τεχνολογία, στο ΕΣΠΑ του οποίου η απορρόφηση έφθασε σχεδόν το 70%. Μπήκε το νερό στο αυλάκι.
Στο πλαίσιο ανασχεδιασμού της Κεντρικής Διοίκησης, το Υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών χωρίστηκε σε δύο Υπουργεία και το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων δόθηκε σε πολιτικό στέλεχος του ΠΑΣΟΚ.
Σήμερα σας παρουσιάζω συγκεντρωτικά τα πεπραγμένα μου στον ένα
χρόνο που ήμουν αναπληρωτής Υπουργός.
Ευχαριστώ τον Πρωθυπουργό κ. Σαμαρά, καθώς και τον Υπουργό Ανάπτυξης κ. Χατζηδάκη, τους Υφυπουργούς κυρίους Σκορδά, Μηταράκη και Βιρβιδάκη και τους Γενικούς Γραμματείς του Υπουργείου για την άψογη συνεργασία μας.
Εύχομαι ολόψυχα σε όλους, καθώς και στη νέα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών, καλή επιτυχία στο έργο τους.


1) Συμβάσεις παραχώρησης αυτοκινητοδρόμων
Τι παραλάβαμε: Τα έργα στις τέσσερις συμβάσεις παραχώρησης: Ιόνιας Οδού, Κεντρικής Ελλάδος (Ε-65), Ολυμπίας Οδού και αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου (Μαλιακός – Κλειδί), ήταν σταματημένα από το α΄ εξάμηνο του 2011.
Τι κάναμε: Ξεκινήσαμε αμέσως τις διαπραγματεύσεις με τους κατασκευαστές, τους παραχωρησιούχους, τις πλέον των σαράντα (40), Τράπεζες (Ελληνικές και ξένες) και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι οποίες έχουν φθάσει σε τελικό στάδιο.
Τον Μάρτιο του 2013, υπέγραψα συμφωνία με καθέναν από τους κατασκευαστές / παραχωρησιούχους κάθε σύμβασης και τα έργα επανεκκίνησαν, τον Απρίλιο του 2013:
·           στην Ολυμπία Οδό (άξονας Κόρινθος – Πάτρα) και συγκεκριμένα στα τμήματα:
-         Ζευγολατιό (εργασίες οδοστρωσίας)
-         Κιάτο (εργασίες οδοστρωσίας)
-         Μαύρα Λιθάρια (διάνοιξη σήραγγας)
-         Πλάτανος (διάνοιξη σήραγγας)
-         Αίγιο (εργασίες οδοστρωσίας)
  ·           στον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, στις μεγάλες σήραγγες Τεμπών (ολοκλήρωση έργων πολιτικού μηχανικού και εργασίες Η/Μ).
Στην Ιόνια Οδό και στην Ε-65, δεν ξεκίνησαν ακόμα οι εργασίες λόγω εσωτερικών προβλημάτων των παραχωρησιούχων με τις Τράπεζές τους. Με επιστολή μου (συνημμένη) έθεσα στον παραχωρησοιούχο της Ιόνιας οδού, αυστηρό χρονοδιάγραμμα μέχρι τις 30 Ιουνίου 2013, για την επανεκκίνηση των εργασιών. Ήδη οι Ισπανικές Τράπεζες συμφώνησαν, καταθέτουν το σχετικό έγγραφο που ζητούσαμε ως Υπουργείο και οι εργασίες στην Ιόνια θα ξεκινήσουν το αμέσως επόμενο διάστημα. Είναι μια πολύ μεγάλη επιτυχία και μεγάλη ηθική ικανοποίηση για εμένα.
Αντίστοιχο έγγραφο πρέπει να κατατεθεί από τον παραχωρησιούχο της Ε-65 στο Υπουργείο, ώστε να ξεκινήσουν και εκεί οι εργασίες.
Όλα τα σχετικά έγγραφα των τεσσάρων νέων συμβάσεων έχουν ήδη αποσταλεί στις αρμόδιες Υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Γενικές Διευθύνσεις Ανταγωνισμού, Μεταφορών, Εσωτερικής Αγοράς) ώστε εντός του Ιουλίου να κατατεθούν στη Βουλή οι τροποποιημένες συμβάσεις παραχώρησης των τεσσάρων αυτοκινητοδρόμων, όπως έχουμε προγραμματίσει.
 2) Νέες συμβάσεις παραχώρησης
Έχουν ολοκληρωθεί από το Υπουργείο οι διαδικασίες για τις νέες συμβάσεις παραχώρησης που αφορούν τα έργα:
·         Σύνδεση Λευκάδας με Αιτωλοακαρνανία
·         Σύνδεση Σαλαμίνας με Πέραμα
·         Οδικός άξονας Ελευσίνας – Θήβα
·         Αεροδρόμιο Καστελίου Κρήτης, για το οποίο υπάρχει έντονο ενδιαφέρον από Γαλλικούς και Κινέζικους ομίλους
  3) Δημόσια έργα
Από τον Ιούλιο 2012 μέχρι τον Ιούνιο 2013, έγινε μια τεράστια προσπάθεια με αποτέλεσμα να δημοπρατηθούν από το Υπουργείο και να συμβασιοποιηθούν ήδη πενήντα τέσσερα (54) έργα, προϋπολογισμού δημοπράτησης 1,925 δισεκατομμυρίων ευρώ και συμβατικού προϋπολογισμού 1,42 δισεκατομμυρίων ευρώ. Τα έργα παρουσιάζονται αναλυτικά στον συνημμένο Πίνακα 1.
Επίσης, βρίσκονται υπό συμβασιοποίηση ή δημοπράτηση 75 νέα έργα, συνολικού προϋπολογισμού 1,2 δισεκατομμυρίων ευρώ, ανά την Επικράτεια. Τα νέα αυτά έργα παρουσιάζονται στον συνημμένο Πίνακα 2.
Επισημαίνεται ότι έκλεισαν μεγάλες εκκρεμότητες του παρελθόντος όπως:
·         η παράκαμψη Στυλίδας (το τελευταίο τμήμα του Μαλιακού κόλπου) και
·         η διάνοιξη της διπλής σήραγγας Καλλιδρόμου (μήκους 8 χλμ), και προωθήθηκαν έργα που βρίσκονταν σε τέλμα επί δεκαετία σχεδόν , όπως η επέκταση του μετρό Θεσσαλονίκης.
Δηλαδή σε ένα έτος δημοπρατήσαμε έργα συνολικού προϋπολογισμού πλέον των 3,1 δισεκατομμυρίων ευρώ!
 4) Θέματα Μεταφορών  - Τηλεπικοινωνιών – Ταχυδρομείων
Δίκτυα
Για την προώθηση της ψηφιακής τεχνολογίας κύριος στόχος μας ήταν η δημιουργία μιας «Εθνικής Ευρυζωνικής Στρατηγικής»:
-        Με τις ενέργειές μας έχουμε ήδη μεταβεί στην ψηφιακή εποχή. Η διακοπή της αναλογικής εκπομπής στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη και στην Κρήτη (αυτές τις ημέρες), είναι γεγονός. Η ψηφιακή μετάβαση προχωρά με ταχύτατους ρυθμούς σε όλη την Ελλάδα και θα ολοκληρωθεί τους επόμενους μήνες. Ένας πολύτιμος εθνικός πόρος απελευθερώθηκε σε φασματικές περιοχές άνω των 800 MHz, προς οικονομική αξιοποίηση από το κράτος.
-        Μετά την ολοκλήρωση του ψηφιακού χάρτη συχνοτήτων τηλεοπτικού σήματος, ο  διαγωνισμός για την αδειοδότηση των παρόχων ψηφιακής ευρυεκπομπής, αναμένεται να ολοκληρωθεί αμέσως.
-        Καταρτίσαμε το φάκελο του έργου: «Εθνική Υποδομή Οπτικών Ινών (FTTH)», προκειμένου να κατατεθεί προς χρηματοδότηση από την ΕΕ και να αρχίσει να υλοποιείται το έργο σύνδεσης 2 εκατομμυρίων σπιτιών, με κόστος επένδυσης άνω του 1 δις ευρώ. Το έργο αυτό μπορεί να μετατρέψει την τηλεπικοινωνιακή αγορά της Ελλάδος σε ένα πραγματικό επιχειρηματικό παράδεισο.
-        Δρομολογήσαμε την αξιοποίηση των υφιστάμενων υποδομών των Μetropolitan Αrea Νetworks (MAN), για την παροχή αντίστοιχων ευρυζωνικών υπηρεσιών σε δημόσια κτίρια, προϋπολογισμού 7 εκατ. ευρώ.
-        Προωθήσαμε το έργο: «Ανάπτυξη Ευρυζωνικών Υποδομών σε Αγροτικές “Λευκές” Περιοχές της Ελληνικής Επικράτειας», προϋπολογισμού, 207 εκατ. ευρώ περίπου, για την τηλεπικοινωνιακή κάλυψη ορεινών και νησιωτικών περιοχών της χώρας μας. Το έργο βρίσκεται υπό αξιολόγηση από τα αρμόδια όργανα της ΕΕ.
-        Υλοποιήσαμε το έργο e-Call, σε μια κοινοπραξία εννέα ευρωπαϊκών χωρών, για τον έγκαιρο εντοπισμό και την παροχή βοήθειας σε περίπτωση τροχαίου ατυχήματος. Ήδη το Υπουργείο ετοιμάζεται για τη δοκιμαστική λειτουργία του συστήματος.
-        Θέσαμε το πλαίσιο για τη δημιουργία του πανελλαδικού τηλεμετρικού δικτύου συνεχούς μέτρησης και καταγραφής των επιπέδων ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας, με την ονομασία «Εθνικό Παρατηρητήριο Ηλεκτρομαγνητικών Πεδίων», για τον έλεγχο της τήρησης των θεσμοθετημένων ορίων, την ασφαλή έκθεση του κοινού , την έγκυρη και διαρκή ενημέρωση του.
-        Στο πλαίσιο του επιχειρησιακού προγράμματος «Ψηφιακή Σύγκλιση», το Υπουργείο δημιουργεί το «Ψηφιακό Μητρώο Δικτυακών Υποδομών», μια ολοκληρωμένη ηλεκτρονική υποδομή, η οποία περιέχει το σύνολο των πληροφοριών των υφιστάμενων δικτυακών υποδομών της χώρας.
-        Διασφαλίσαμε την παραμονή στη χώρα μας του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια των Δικτύων Πληροφορίας στην Ευρώπη (ENISA), του μοναδικού Ευρωπαϊκού Τηλεπικοινωνιακού Οργανισμού, κατόπιν συνεχών και επίπονων διαβουλεύσεών μας με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ο ENISA επρόκειτο να κλείσει τον Σεπτέμβριο του 2013 και πήρε παράταση της λειτουργίας του έως το 2020, σε πρώτη φάση, με δυνατότητα συνεχούς ανανέωσης της παραμονής του στην Ελλάδα.
Ταχυδρομεία
Στο πλαίσιο της απελευθέρωσης των ταχυδρομικών υπηρεσιών, από 1ης Ιανουαρίου 2013, το Υπουργείο προώθησε τις αναγκαίες νομοθετικές ρυθμίσεις για την εύρυθμη λειτουργία της εσωτερικής ταχυδρομικής αγοράς, για τη διασφάλιση της καθολικής υπηρεσίας και για την ανάπτυξη ενός υγιούς και ισόρροπου ανταγωνισμού, προς όφελος των χρηστών.
Για τη διασφάλιση της φιλοτελικής περιουσίας (συλλογές γραμματοσήμων, χαρακτικά, κ.λ.π) του  Φιλοτελικού Μουσείου ως κρατική παρακαταθήκη, ενέταξα το φορέα, ως οργανική μονάδα, στη Γενική Γραμματεία Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων του Υπουργείου.
Στο 25ο Παγκόσμιο Ταχυδρομικό Συνέδριο της Παγκόσμιας Ταχυδρομικής Ένωσης, που διεξήχθη το περασμένο φθινόπωρο στο Κατάρ, η Ελλάδα εξελέγη μέλος του Συμβουλίου Διοίκησης, και επανεξελέγη μέλος του Συμβουλίου Ταχυδρομικής Εκμετάλλευσης της Παγκόσμιας Ταχυδρομικής Ένωσης. 
Το γεγονός αυτό αποτελεί σημαντική εθνική διάκριση καθώς τοποθετεί τη χώρα μας στο επίκεντρο των εξελίξεων της παγκόσμιας ταχυδρομικής αγοράς και αναβαθμίζει το κύρος της χώρας μας σε διεθνές επίπεδο
 Οδική Ασφάλεια
Στο τομέα της οδικής ασφάλειας  προχωρήσαμε με γοργούς ρυθμούς.
-        Στις 22 Απριλίου 2013 συνεδρίασε η Διυπουργική Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας υπό τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας κ. Παπούλια.
Είχε προηγηθεί η υπογραφή για την επαναλειτουργία του Εθνικού Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας (Ε.Σ.Ο.Α.) στις 14 Σεπτεμβρίου 2012, το οποίο παρέμενε ανενεργό από τον Απρίλιο του 2011! Ως Πρόεδρος του Ε.Σ.Ο.Α. κίνησα τις διαδικασίες για την προαγωγή του ρόλου του στην οδική ασφάλεια, καθώς το Εθνικό Συμβούλιο αποτελεί το θεσμικό όργανο επικοινωνίας και διαβούλευσης μεταξύ του Υπουργείου και των εμπλεκόμενων κοινωνικών εταίρων.
-        Στη συνεδρίαση του Ε.Σ.Ο.Α. στις 30 Οκτωβρίου 2012 θέσαμε την στρατηγική μας για την οδική ασφάλεια. Στόχος μας ήταν να προχωρήσει το Υπουργείο Ανάπτυξης στην εφαρμογή του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας (2011-2020), δηλαδή στη μείωση των νεκρών από τροχαία κατά 50%, μέχρι το 2020.
-        Αναπτύξαμε πιλοτικά προγράμματα εκπαίδευσης μαθητών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε θέματα κυκλοφοριακής αγωγής και οδικής ασφάλειας, σε συνεργασία με τις Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και τις Περιφέρειες της χώρας. Ήδη έχει ολοκληρωθεί η εκπαίδευση 1500 μαθητών των Περιφερειών Ηπείρου και Ν. Αιγαίου (έχουν ήδη επισκεφθεί οι συγκοινωνιολόγοι του Υπουργείου, τα νησιά της Μυκόνου, της Τήνου και της Σύρου). Υλικό από το πρόγραμμα είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα του Υπουργείου.
-        Αναπτύξαμε συγχρηματοδοτούμενα έργα οδικής ασφάλειας. Ειδικότερα:
1.         «Ηλεκτρονική Ακαδημία Οδήγησης» (e-Drive Academy). Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης και δια βίου μάθησης, στο γνωστικό αντικείμενο της οδήγησης, για κάθε ηλικιακό επίπεδο (προϋπολογισμού 600 χιλ. ευρώ περίπου).
2.         «Ολοκληρωμένο Πλαίσιο Διαδικασιών και Εφαρμογών για την Εποπτεία και τη Διαχείριση της Οδικής Ασφάλειας, e-ΣΔΟΑ» (προϋπολογισμού 3 εκατ. ευρώ περίπου). Αναμένεται η έναρξη εφαρμογής του για την παρακολούθηση και αξιολόγηση όλων των δράσεων και έργων που αφορούν στην οδική ασφάλεια (χρήστης οδού, οδός/οδικό περιβάλλον και όχημα).
-        Τροποποιήσαμε το σχετικό κανονιστικό πλαίσιο χορήγησης και ανανέωσης των αδειών οδήγησης σε εφαρμογή και με το κανονιστικό πλαίσιο της ΕΕ. Ενδεικτικά:
·           Εκδόθηκε η Υπουργική Απόφαση 552/88 (ΦΕΚ 4Β’/07.01.2013) «Εκπαίδευση και εξέταση υποψηφίων οδηγών μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών και αυτοκινήτων».
·           Ολοκληρώθηκε με επιτυχία η σύνδεσή μας με το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Ανταλλαγής Πληροφοριών για την χορήγηση και ανανέωση των αδειών οδήγησης (RESPER). Είμαστε η πρώτη χώρα στην ΕΕ που συνδέθηκε με επιτυχία.
·           Βρίσκονται υπό έκδοση πέντε νέα εγχειρίδια για την εκπαίδευση υποψηφίων οδηγών όλων των κατηγοριών, με αντίστοιχη τροποποίηση του μηχανογραφικού συστήματος για την θεωρητική εξέταση λόγω αλλαγής των ερωτηματολογίων, με ορίζοντα ολοκλήρωσης εντός του 2013.
·           Η έκδοση των νέων εγχειριδίων ADR βρίσκεται στο τελικό στάδιο, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το καλοκαίρι του 2013, με ταυτόχρονη ανάπτυξη νέου μηχανογραφικού συστήματος ΜΣΘΕADR.
·           Ολοκληρώθηκε η διαδικασία για την πληρωμή του παράβολου για την χορήγηση/ ανανέωση αδειών οδήγησης ηλεκτρονικά, μέσω του διατραπεζικού συστήματος (e-παράβολο) για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών.
  Τεχνικός έλεγχος οχημάτων
Ξεκινήσαμε  σειρά νομοθετικών πρωτοβουλιών για τον εκσυγχρονισμό, τη βελτίωση και τη διαφάνεια στον τεχνικό έλεγχο οχημάτων σε συνθήκες υγιούς και ποιοτικού ανταγωνισμού.
Ειδικότερα, με την υπογραφή στις 28/12/2012, της Υπουργικής Απόφασης για τους όρους και προϋποθέσεις της ορθής λειτουργίας των δημοσίων και ιδιωτικών Κέντρων Τεχνικών Ελέγχου Οχημάτων (ΚΤΕΟ), θέσαμε «επί ίσοις όροις» την λειτουργία Δημοσίων και Ιδιωτικών ΚΤΕΟ. 
Με την συγκεκριμένη Απόφαση τα Δημόσια ΚΤΕΟ οφείλουν να συνδεθούν μηχανογραφικά με το Κεντρικό Μηχανογραφικό Σύστημα του Υπουργείου προκειμένου να αποστέλλουν καθημερινά τα απαραίτητα στοιχεία ελέγχου, για κάθε ελεγχόμενο όχημα, στις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου.  Από την υπογραφή της Απόφασης, μέσω των διαδικτυακών υπηρεσιών του Υπουργείου, όλα τα Δημόσια και Ιδιωτικά ΚΤΕΟ όφειλαν να αποστείλουν παράλληλα και το απαραίτητο φωτογραφικό υλικό για κάθε ελεγχόμενο όχημα (αριθμός πλαισίου, αριθμός κυκλοφορίας κλπ.), για την πάταξη της παραβατικότητας στο τεχνικό έλεγχο οχημάτων.
Παράλληλα τα ΚΤΕΟ, μέχρι χθές (4 Ιουλίου 2013), όφειλαν να προσαρμόσουν τον τεχνικό τους εξοπλισμό και  τις αυτόματες γραμμές ελέγχου στις προδιαγραφές της Υπουργικής απόφασης, για τη διασφάλιση της ποιότητας και της εγκυρότητας των παρεχόμενων ελεγκτικών υπηρεσιών. 
Επίσης προκειμένου να λειτουργήσουν τα δημόσια ΚΤΕΟ σε συνθήκες ελεύθερου ανταγωνισμού, για πρώτη φορά δόθηκε η δυνατότητα έκπτωσης στους ελέγχους για τα οχήματα ανέργων, για τα φυσικά και νομικά πρόσωπα που προτίθενται να ελέγξουν μεγάλο πλήθος οχημάτων, για τα οχήματα του Δημοσίου, των ΟΤΑ και των ΝΠΔΔ.
  5) Συμβούλια Υπουργών Μεταφορών και Επικοινωνιών της ΕΕ
Συμμετείχα σε δύο Συμβούλια Υπουργών Μεταφορών και Επικοινωνιών της ΕΕ.
Ειδικότερα στο Συμβούλιο του Λουξεμβούργου, στις 10 Ιουνίου 2013, μετείχαμε ενεργά στη λήψη αποφάσεων για δύο πολύ σημαντικά θέματα:
  1. Για τον Κανονισμό «Διευκόλυνση - Συνδέοντας την Ευρώπη, (CEF)», που θεσπίζει τους κανόνες χορήγησης οικονομικής βοήθειας από την ΕΕ στους τομείς των διευρωπαϊκών δικτύων μεταφορών, ενέργειας και τηλεπικοινωνιών. Ο Κανονισμός αφορά ευθέως τη χώρα μας και ιδίως στην Ήπειρο καθώς, πέραν των άλλων, συμπεριλαμβάνονται τα λιμάνια της Ηγουμενίτσας και του Ηρακλείου στο διάδρομο της ανατολικής Μεσογείου, δηλαδή στους κόμβους προτεραιότητας των διευρωπαϊκών δικτύων μεταφορών.
  2. Για την Οδηγία που αφορά στο «4ο σιδηροδρομικό πακέτο» και ειδικότερα θέματα σχετικά με τη διαλειτουργικότητα του σιδηροδρομικού δικτύου στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
  6) Ελληνική Προεδρεία στην ΕΕ (Α’ εξάμηνο 2014)
Προετοιμάσαμε εντατικά την Προεδρεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης από την χώρα μας, το Α’ εξάμηνο του 2014, δημιουργώντας μια πολύ απαιτητική ατζέντα δράσεων προκειμένου η Προεδρεία μας να είναι σε θέση να αναμετρηθεί με σημαντικά θέματα για την προαγωγή των μεταφορών και των τηλεπικοινωνιών στην Ευρώπη, όπως: η Ευρωπαϊκή Στρατηγική για την Ασφάλεια στον Κυβερνοχώρο (στην οποία ο ENISA μπορεί να διαδραματίσει πολύ σημαντικό ρόλο), η προώθηση Οδηγίας για την Ασφάλεια Δικτύων και Πληροφοριών, η Ευρωπαϊκή Στρατηγική για το Υπολογιστικό Νέφος. 
7) ΕΣΠΑ – Νέα προγραμματική περίοδος
Για δεύτερο συνεχόμενο εξάμηνο (Ιανουάριος – Ιούνιος 2013), ξεπεράσαμε τους στόχους καθώς η απορρόφηση των κονδυλίων ανήλθε στο 170% του αρχικού στόχου! (απορρόφηση 2,17 δις ευρώ έναντι στόχου 1,28 δις ευρώ).
Επισημαίνεται ότι το μεγαλύτερο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ αφορά στις υποδομές («Ενίσχυση της προσπελασιμότητας»).
Η Ελλάδα βρίσκεται πλέον στην 4η θέση μεταξύ των 27 κρατών - μελών στην ΕΕ ως προς τον ρυθμό απορρόφησης κονδυλίων. Πριν ένα χρόνο βρισκόταν στην 18η θέση! Η πρόοδος είναι σπουδαία. Παράλληλα, ετοιμάζεται με εντατικούς ρυθμούς ο σχεδιασμός για τη νέα προγραμματική περίοδο (2014-2020) με στόχο μέχρι το Σεπτέμβριο του 2013 να υπάρχουν τα σχέδια των νέων επιχειρησιακών προγραμμάτων (τομεακών και επιχειρησιακών).
  8) Νομοθετικό έργο
Για τα δημόσια έργα:
Οι Ελληνικές τεχνικές εταιρείες, μικρές, μεσαίες και μεγάλες, οι οποίες πέρασαν δύσκολα χρόνια, έχουν αποκτήσει τις γνώσεις και την εμπειρία αλλά και τα μέσα για να ανταποκριθούν στις νέες προκλήσεις. Στο πλαίσιο αυτό προσαρμόσαμε την νομοθεσία ώστε το σύστημα παραγωγής των δημοσίων έργων να γίνει πιο αποδοτικό, πιο διαφανές. Σε στενή συνεργασία με το σύνολο του τεχνικού κόσμου, προχωρήσαμε στην θεσμοθέτηση ρυθμίσεων, όπως:
  • Γενίκευση της προκαταβολής του 10% για όλα τα συγχρηματοδοτούμενα έργα (ν. 4093/2012)
  • Mείωση, σε ποσοστό 50%, των πρόσθετων εγγυήσεων στα δημόσια έργα και μείωση κατά 20% των εγγυήσεων καλής εκτέλεσης μετά από την προσωρινή παραλαβή του έργου (ν. 4146/2013).
  • Απλοποίηση και περαιτέρω επιτάχυνση της διαδικασίας απαλλοτριώσεων (ν. 4146/2013).
  • Αυστηροποίηση του συστήματος μελέτη – κατασκευή και κατάργηση της δυνατότητας συνδυασμού του με άλλο σύστημα στη δημοπρασία ενός έργου, προς όφελος της διαφάνειας (ν. 4146/2013).
  • Μείωση του ελαχίστου ορίου των Δεικτών Βιωσιμότητας που απαιτείται για την κατάταξη των εργοληπτικών επιχειρήσεων στο Μητρώο Εργοληπτικών Επιχειρήσεων (ν. 4155/2013).
  • Καθιέρωση διαδικασίας διαιτησίας για την επίλυση των διαφορών στα συγχρηματοδοτούμενα δημόσια έργα των ΔΕΚΟ (ν. 4155/2013).
Επιπλέον, με Αποφάσεις που υπέγραψα, εγκρίθηκε η εφαρμογή:
α) των Εθνικών Τεχνικών Προδιαγραφών (ΕΤΕΠ) για τη διασφάλιση της ποιότητας των κατασκευαζόμενων έργων (ΥΑΔΙΠΑΔ/οικ/273/17.07.2012 – ΦΕΚ Β' 2221) και
β) των αναμορφωμένων και συμπληρωμένων – σε σχέση με τα τιμολόγια του 2009 - Ενιαίων Τιμολογίων Εργασιών για όλα τα δημόσια έργα (ΥΑΔ11γ/o/9/7/07.02.2013 – ΦΕΚ Β' 363).
Έχουν επίσης κατατεθεί στη Βουλή νομοθετικές ρυθμίσεις για την αναμόρφωση των διατάξεων περί Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων (ΜΕΕΠ), που θα στηρίξουν περαιτέρω τον τεχνικό κόσμο και θα συμβάλλουν στην ποιοτική εκτέλεση των έργων, ενώ προωθήθηκε στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων για γνωμοδότηση, σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος που αφορά στα «Μητρώα Μελετητών-Εταιρειών Μελετών».
Άλλες νομοθετικές ρυθμίσεις:
-        Τροποποίηση του υφιστάμενου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που ισχύει από το 1999, προκειμένου να εναρμονισθεί με τις αντίστοιχες Ευρωπαϊκές Οδηγίες (ν. 4155/2013).
-        Συγχώνευση του «ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΕΩΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΚΡΗΤΗΣ» («ΟΑΝΑΚ») και του «ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΕΩΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΚΡΗΤΗΣ» («ΟΑΔΥΚ») με σύσταση νέας εταιρείας με την επωνυμία «ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΡΗΤΗΣ ΑΕ» («ΟΑΚ ΑΕ») (ν. 4138/2013), που περιλαμβάνει το σύνολο των έργων υποδομής σε ολόκληρη την Κρήτη. Προχθές (03.07.2013) ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης με τίμησε για το έργο αυτό, που αποτελεί πρωτότυπη και πιλοτική εφαρμογή για αντίστοιχους Οργανισμούς σε όλη τη χώρα.
  9) Έργα υποδομής στην Ήπειρο
Τι παραλάβαμε: Τον Ιούνιο του 2012 όλα τα έργα υποδομής στην Ήπειρο, αρμοδιότητας του Υπουργείου Ανάπτυξης και Υποδομών, ήταν σταματημένα.
Σήμερα, όλα τα έργα βρίσκονται σε εξέλιξη. Ειδικότερα:
·         Λιμάνι Ηγουμενίτσας: Το έργο ήταν σταματημένο από τον Δεκέμβριο του 2010! Οι εργασίες επανεκκίνησαν και παραδίνεται η Β΄ Φάση του λιμανιού (απομένουν μικρές εργασίες οδοποιίας, εκτός λιμένα, που θα ολοκληρωθούν τον Σεπτέμβριο 2013, κατόπιν πρότασης του Δήμου Ηγουμενίτσας).
·         Παράκαμψη Άρτας: Οι εργασίες ήταν σταματημένες από τον Ιούλιο του 2011! Το έργο ξαναδημοπρατήθηκε και σήμερα υλοποιείται με ταχύτατους ρυθμούς. Αναμένεται η ολοκλήρωσή του εντός 6 μηνών. Επιπλέον χρηματοδοτήσαμε με 1 εκατομμύριο ευρώ τη συντήρηση της Εθνικής οδού Αντιρρίου – Ιωαννίνων, μέχρι τα όρια των Νομών Αιτωλοακαρνανίας - Άρτας (Συκούλα) και από Αμφιλοχία προς Άκτιο.
·         Γέφυρα Περιστερίου: Οι εργασίες ήταν σταματημένες από το καλοκαίρι του 2009! Και αυτό το έργο ξαναδημοπρατήθηκε και σήμερα είναι σε εξέλιξη. Αναμένεται  να ολοκληρωθούν στις αρχές του 2014. Παράλληλα θα κατασκευαστεί ημικόμβοςστο Περιστέρι με σκοπό την είσοδο απ’ ευθείας στην Εγνατία Οδό, με κατεύθυνση προς τα Ιωάννινα.
·         Αεροδρόμιο Ιωαννίνων: Έξι χρόνια μετά την έναρξη κατασκευής του έργου, έχει εκτελεστεί το 35% του συμβατικού αντικειμένου, καθώς χρηματοδοτείται από εθνικούς πόρους.
Για το λόγο αυτό αποφασίστηκε, μετά από πολλές συσκέψεις στο Υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών, αντί της κατασκευής νέου κτιρίου αεροσταθμού εμβαδού 10.400 τμ (εκ των οποίων τα 5.000 τμ ανήκουν στο υπόγειο), η αξιοποίηση του υπάρχοντος αεροσταθμού (1.500 τμ), με παράλληλη αναβάθμισή του και η προσθήκη νέου κτιρίου με υπόγειο για τις μηχανολογικές εγκαταστάσεις, δηλαδή νέος αεροσταθμός συνολικής επιφάνειας της τάξεως των 3.500 τμ.
Ο προϋπολογισμός των υπολειπόμενων εργασιών της νέας πρότασης εκτιμάται σε 7.900.000 €, έναντι των 21.000.000 € της αρχικής πρότασης.  
Συνυπολογίζοντας την δύσκολη οικονομική κατάσταση της χώρας και την έλλειψη εθνικών πόρων, η πρόταση ανασχεδιασμού του έργου είναι η βέλτιστη, διότι είναι κατά 13.100.000 € οικονομικότερη, σαφώς πιο λειτουργική, χωρίς να διαλύεται η υφιστάμενη εργολαβία.
Ήδη η ΥΠΑ εκπόνησε προμελέτες (συνημμένο σχέδιο) και έδωσε εντολή στην ανάδοχο εταιρεία για τη σύνταξη της μελέτης εφαρμογής (συνημμένο έγγραφο), η οποία αναμένεται να είναι έτοιμη εντός διμήνου.
·         Οδικός άξονας Ιωάννινα – Καλπάκι – Κακαβιά: Ο οδικός αυτός άξονας, ο οποίος αποτελεί σημαντικό έργο υποδομής για τον νομό μας αλλά και για την Ελλάδα, ανήκει στο διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών. Το έργο προβλέπεται να ολοκληρωθεί στο πλαίσιο της επόμενης χρηματοδοτικής περιόδου.
Ο συνολικός προϋπολογισμός του ανέρχεται σε 230.000.000 €.
Κινήσαμε όλες τις διαδικασίες για να εντάξουμε το έργο στο ΕΣΠΑ, ώστε να δημοπρατηθεί. Έχει ήδη εγκριθεί η μελέτη ανάδειξης αρχαιολογικού χώρου Βορτοπού, με ομόφωνη Απόφαση του ΚΑΣ και έχει αναδειχθεί ο μελετητής των υπολοίπων μελετών (κοινοπραξία Πετρακόπουλος, Διγώνης, Λουκάτες και συνεργάτες). Το τεχνικό δελτίο του έργου έχει κατατεθεί στη Γενική Γραμματεία ΕΣΠΑ του Υπουργείου Ανάπτυξης.
·         Οδικός άξονας Καλπάκι – Κόνιτσα: Βρίσκονται στο τελικό στάδιο οι διαδικασίες του διαγωνισμού για την ανάδειξη του αναδόχου της μελέτης του τμήματος Καλπάκι – Κόνιτσα, της Ε.Ο Ιωαννίνων - Κοζάνης.
Τη μελέτη αυτή, για την οποία ενέκρινα την πίστωση τον Νοέμβριο του 2012, την είχα προτείνει ως υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ το 2009, όμως επί μία τριετία έμεινε στα συρτάρια του Υπουργείου! Με το έργο αυτό δίνουμε ώθηση σε έναν οδικό άξονα που αφορά στην διαπεριφερειακή σύνδεση Ηπείρου και Δυτικής Μακεδονίας, ανοίγοντας μεγάλες προοπτικές για το νομό μας και ιδίως για τους Δήμους Πωγωνίου και Κόνιτσας. 
10) Χρηματοδότηση ΟΤΑ Ηπείρου
Αναγνωρίζοντας την ανάγκη ενίσχυσης των ΟΤΑ της Περιφέρειας Ηπείρου, για την αποκατάσταση των μεγάλων ζημιών που υπέστη το οδικό δίκτυό της από τις εκτεταμένες κακοκαιρίες, αλλά και την έλλειψη χρηματοδότησης τα προηγούμενα χρόνια, εξέδωσα αποφάσεις έκτακτης ενίσχυσής τους, με συνολικό ποσό 3,8 εκατομμύρια ευρώ (αναλυτικός ο συνημμένος Πίνακας 3).
11) Αποφάσεις – Κοινοβουλευτικός έλεγχος
Οι δημοσιευμένες στο πρόγραμμα «Διαύγεια» Αποφάσεις μου, από τον Ιούλιο του 2012 έως τον Ιουνίο 2013, ξεπερνούν τις 1500.
Η πίστη μου σε θέματα Κοινοβουλευτικού Ελέγχου αναδεικνύεται και στις περίπου 1000 απαντήσεις μου σε Ερωτήσεις και σε πλέον των 50 απαντήσεών μου σε Επίκαιρες Ερωτήσεις στη Βουλή.
  
Σταύρος Ελ. Καλογιάννης

05.07.2013

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου