Παρασκευή 16 Δεκεμβρίου 2011

Επανεκκίνηση το καλοκαίρι για τα έργα στην Ιόνια (;)


Συγκρατημένη αισιοδοξία μετά την παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους.
«Παγωμένο» παραμένει το έργο των 196 χιλιομέτρων της Ιόνιας Οδού και θα... παραμείνει, όπως φαίνεται σε αυτή την κατάσταση για τουλάχιστον 3 με 5 μήνες.
Σήμερα, οι μοναδικές εργασίες που γίνονται είναι στον οδικό άξονα Άκτιο - Αμβρακία και στο τμήμα Καρτέρι - Πάργα του οδικού άξονα Ηγουμενίτσα-Πρέβεζα και όσο διαρκεί αυτή η κατάσταση το μέλλον διαγράφεται μάλλον αβέβαιο.
Όταν το 2007 η σύμβαση μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και των παραχωρησιούχων έφερνε χαμόγελα αισιοδοξίας στους κατοίκους της Δυτικής Στερεάς Ελλάδας (νυν Δυτικής Ελλάδας) και της Ηπείρου ότι επιτέλους θα βγουν από την συγκοινωνιακή απομόνωση και θα ενταχθούν σε ένα ευρύτερο δίκτυο αυτοκινητόδρομων που θα συμπαρασύρει την περιοχή σε ανάπτυξη, κανείς δεν περίμενε αυτή την εξέλιξη.
Ωστόσο, με την παρέμβαση από την Ευρωπαϊκή Ένωση υπάρχει συγκρατημένη αισιοδοξία ότι τελικά μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2012 τα εργοτάξια και πάλι θα ζωντανέψουν μετά από
διάστημα περίπου 18 χαμένων μηνών.
Αυτό θα μπορούσε να είναι άσχημο σενάριο αλλά με τις απαλλοτριώσεις να μην έχουν ολοκληρωθεί η συνολική επιβάρυνση στα έργα δεν θα είναι περισσότερη από 12 μήνες.
Σύμφωνα με το site «ypodomes.com», αν και από την σύμβαση προβλεπόταν η ολοκλήρωση της Ιόνιας Οδού στα τέλη του 2013 αυτό θα μπορούσε να γίνει μέσα στο 2015 με την προϋπόθεση ότι το αργότερο τον Ιούνιο το έργο θα κατασκευάζεται και πάλι. Το βατό τμήμα του έργου είναι το νότιο τμήμα λόγω της μορφολογίας του εδάφους ενώ ήδη ένα τμήμα 35 χιλιομέτρων έχει παραδοθεί.
Από αυτό το τμήμα εξαιρείται η περίπτωση της διάβασης της Κλόκοβας που θα κατασκευαστεί με σήραγγα. Αυτό σαφώς θα επιβαρύνει το χρόνο κατασκευής αλλά είναι η πλέον ενδεδειγμένη λύση για την περιοχή.
Αυτό που παραμένει κρίσιμο για την ώρα είναι το 2014 όταν θα έχει ολοκληρωθεί ο άξονας Άκτιο – Αμβρακία τουλάχιστον το νότιο τμήμα της Ιόνιας Οδού να έχει ολοκληρωθεί έτσι ώστε να υπάρχει ένας συνεχής αυτοκινητόδρομος σε μεγάλο μέρος της περιοχής.
Κατά τα άλλα σε πολλά σημεία, ειδικά σε αυτά που υπήρχε η ανάγκη για σήραγγα η υποδομή έχει γίνει αλλά σίγουρα το χρονικό διάστημα που έχει περάσει από την παύση των εργασιών είναι μεγάλο και εδώ παραμένει ένα ερώτημα σε τι κατάσταση θα είναι ακόμα και τα τμήματα τα οποία είχαν προχωρήσει αρκετά.
Στην συνάντηση που είχε ο υφυπουργός Υποδομών Γιάννης Μαγκριώτης με τον επικεφαλής της ομάδας δράσης Χορστ Ράιχενμπαχ και τον επίτροπο για την Περιφερειακή Πολιτική Γιοχάνες Χαν ήταν αρκετά αισιόδοξος μιλώντας για δυνατότητα να αρχίσουν τα έργα στα τέλη Φλεβάρη.
Φυσικά αυτή την αισιοδοξία δεν την μοιράστηκαν οι Ευρωπαίοι εταίροι που μίλησαν για έναρξη των εργασιών το καλοκαίρι.
Το καλό είναι ότι η Ιόνια Οδός είναι μέσα στα έργα «σημαίες», όπως αποκαλεί η Επιτροπή τα 170 περίπου έργα του ΕΣΠΑ που θα προωθηθούν υπό τον έλεγχο της ΕΕ και της Ομάδας Δράσης. Ανάμεσα σε αυτά τα έργα εκτός της Ιόνιας και του Ε 65 είναι συνολικά 12 έργα που αφορούν και την Ήπειρο.
Τι ειπώθηκε στη συνάντηση
Η πορεία των συμβάσεων παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων αποτέλεσε το βασικό θέμα της συνάντησης των κοινοτικών με τον υφυπουργό Υποδομών Γιάννη Μαγκριώτη. Όπως ανακοίνωσε ο υφυπουργός, έχουν ολοκληρωθεί οι συζητήσεις με τους παραχωρησιούχους για το τεχνικό αντικείμενο, ενώ συζητούνται τα νομικά κείμενα για τις αλλαγές των συμβάσεων.
Ειδικότερα για τους μεγάλους οδικούς άξονες, ο κ. Μαγκριώτης επισήμανε πως γύρω από τους αυτοκινητόδρομους κινούνται πολλές μικρές επιχειρήσεις και εξαρτάται μεγάλος αριθμός εργαζομένων, άμεσα ή έμμεσα.
Οι κοινοτικοί αξιωματούχοι, από την πλευρά τους, τόνισαν οι προτάσεις για τη χρηματοδότηση των έργων υποδομής πρέπει να είναι εναρμονισμένες με τους κανονισμούς της ΕΕ και να εγκριθούν πρώτα από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και ύστερα από την Κομισιόν.
Σύμφωνα με τον κ. Ράιχενμπαχ, η διαδικασία αυτή δεν αναμένεται να ολοκληρωθεί νωρίτερα από έξι μήνες. Όπως είναι γνωστό, τον περασμένο Σεπτέμβριο ο επίτροπος Χαν δεσμεύτηκε για αλλαγή του χρηματοδοτικού μείγματος των έργων ώστε η ΕΕ να καλύψει το 95% του προγράμματος (συνολικά 20,4 δισ. ευρώ) και η Ελλάδα το 5%. Η πρόταση αυτή όμως προϋποθέτει αλλαγή των κοινοτικών κανονισμών που διέπουν τις χρηματοδοτήσεις.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου