Πέμπτη 1 Δεκεμβρίου 2011

Η ΦΘΗΝΙΑ…ΑΝΤΙΔΟΤΟ ΣΤΗΝ ΚΡΙΣΗ!


Δραστικές μειώσεις αλλά και αλλαγές στο περιεχόμενο του «καλαθιού» που ο κάθε καταναλωτής κουβαλάει μαζί του, φεύγοντας απ’ το σούπερ μάρκετ έχει επιφέρει η οικονομική κρίση. Κι αυτό γιατί ο συρρικνωμένος οικογενειακός προϋπολογισμός δεν αφήνει περιθώρια για περιττές σπατάλες, όπως στο παρελθόν.
Ο πολίτης κυνηγάει πλέον τα φθηνότερα προϊόντα που διαθέτουν τα ράφια των καταστημάτων. Ψάχνει για προσφορές και χρησιμοποιεί κουπόνια για να κερδίσει σε χρήματα. Αυτή την αλλαγή συμπεριφοράς την γνωρίζουν καλά, τόσο οι χονδρέμποροι όσο και οι ιδιώτες ιδιοκτήτες σούπερ μάρκετ, οι οποίοι προσαρμόζονται αναλόγως, προκειμένου να εξασφαλίσουν την επιβίωση των επιχειρήσεών τους.
Βασική επιλογή γι’ αυτούς είναι η προμήθεια και τοποθέτηση στα ράφια φθηνότερων ειδών, καθημερινής χρήσης κυρίως, που προέρχονται από γειτονικές χώρες. Παράλληλα, αυξάνουν διαρκώς στα καταστήματα τα λεγόμενα «προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας», που διατίθενται σε τιμές αρκετά χαμηλότερες απ’ τα αντίστοιχα επώνυμα είδη. Όσο γι’ αυτά τα τελευταία και εδώ υπάρχει αλλαγή. Αυτή αφορά την συγκράτηση των τιμών τους, παρά μάλιστα τις αυξήσεις στον ΦΠΑ!
Τα απολύτως απαραίτητα

Γάλα, λάδι, χαρτικά, απορρυπαντικά, και ορισμένα ακόμη είδη καθημερινής χρήσης βλέπει κανείς σήμερα στο «καλάθι» των καταναλωτών, οι οποίοι έχουν κόψει «μαχαίρι» τις πολυτέλειες. Πάντως, κι αυτά τα προμηθεύονται σε μικρότερες συσκευασίες σε σύγκριση με το παρελθόν, όπως τονίζει στον «Π.Λ.» Γιαννιώτης ιδιοκτήτης καταστήματος γενικού εμπορίου. Ως παράδειγμα αναφέρει το ελαιόλαδο. Το πεντάλιτρο που αγόραζαν πριν οι καταναλωτές γίνεται σήμερα δίλιτρο, αφού δύσκολα δίνει κανείς με την μία 20 ή παραπάνω ευρώ για την μεγάλη συσκευασία. Εξαίρεση γίνεται όταν υπάρχουν προσφορές από σούπερ μάρκετ, όπου μπορούν οι καταναλωτές να αγοράσουν λάδι έναντι 13 ή 14 ευρώ.
Με κουπόνια…
«Οι πελάτες μπαίνουν στο μαγαζί κρατώντας στα χέρια τους φυλλάδια που διαφημίζουν προσφορές ή εκπτωτικά κουπόνια που μαζεύουν ένα προς ένα. Κοιτάνε τα προϊόντα που θέλουν να αγοράσουν, κάνουν συγκρίσεις τιμών και μετά αποφασίζουν», συνεχίζει ο έμπορος, περιγράφοντας τις νέες καταναλωτικές συνήθειες των συμπολιτών μας.
Μεγαλύτερες ωστόσο ποσότητες από προϊόντα πρώτης ανάγκης (ρύζι, μακαρόνια, κονσέρβες, ζάχαρη κ.λ.π.), αγοράζουν στις μέρες μας πολίτες που φοβούνται την πτώχευση, τα οποία κρατούν στο… αμπάρι, για τις δύσκολες ώρες!
Προϊόντα από εξωτερικό!
Βλέποντας αυτές τις αλλαγές στις αγοραστικές συνήθειες των πελατών τους χονδρέμποροι και ιδιοκτήτες σούπερ μάρκετ δεν κάθονται με… σταυρωμένα χέρια. Σπεύδουν σε γειτονικές χώρες και προμηθεύονται χονδρικής τους λεγόμενους «ταχυκίνητους κωδικούς». Δηλαδή προϊόντα καθημερινής χρήσης (οδοντόκρεμες, σαμπουάν, αφρόλουτρα, απορρυπαντικά, χαρτικά κ.α.) που είναι και αυτά τα οποία αναζητούν κυρίως οι καταναλωτές. Η τιμές τους εκτός συνόρων είναι 40 έως 60% φθηνότερες απ’ ότι στην  Ελλάδα!
Ιταλία - Βουλγαρία…
Οι Ηπειρώτες επαγγελματίες του κλάδου γεμίζουν τα ράφια των καταστημάτων τους κυρίως με προϊόντα που φέρνουν απ’ την γειτονική Ιταλία. «Μπαίνεις με το φορτηγάκι στο καράβι, περνάς απέναντι, το γεμίζεις με εμπόρευμα και την ίδια ημέρα είσαι ξανά στο μαγαζί σου», σημειώνει με έμφαση ο ίδιος Γιαννιώτης έμπορος. Όπως λέει, εκείνος έχει φέρει επώνυμη μάρκα καφέ φίλτρου απ’ το εξωτερικό πληρώνοντας 3,60 ευρώ την συσκευασία των 500 γραμμαρίων, την στιγμή που στη χώρα μας αυτή τιμάται στα 5,60 με 6 ευρώ! Κι έχει αγοράσει ηλιέλαιο έως και 18% φθηνότερα σε σχέση με την Ελλάδα.
Αρκετοί είναι οι ντόπιοι έμποροι που κατευθύνονται και προς Βουλγαρία για να κάνουν τις προμήθειές τους, ενώ κάποιοι τελευταία φτάνουν ακόμα και στην Ρουμανία, αναζητώντας καλές τιμές!
Μίνι μάρκετ στη Β. Ελλάδα
Ειδικά τα βουλγαρικά καταναλωτικά αγαθά έχουν μεγάλη ζήτηση. Ήδη στην Βόρειο Ελλάδα έχουν κάνει την εμφάνισή τους δεκάδες «μίνι μάρκετ» που διαθέτουν αποκλειστικά προϊόντα Βουλγαρίας, τα οποία είναι έως και 50% φθηνότερα απ’ τα αντίστοιχα είδη που προωθεί το οργανωμένο λιανεμπόριο. Παράλληλα, Βούλγαροι επιχειρηματίες ιδρύουν επιχειρήσεις και πωλούν μισοτιμής τα επώνυμα προϊόντα τους, είτε σε καταστήματα που νοικιάζουν, είτε ακόμα και σε πλανόδιους πάγκους. Βοηθάει εξάλλου η γειτνίαση της Μακεδονίας με την χώρα τους.
Η συγκεκριμένη «μόδα» δεν θα αργήσει να φτάσει και στα Γιάννινα και την Ήπειρο γενικότερα, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, από ανθρώπους που γνωρίζουν καλά την ντόπια αγορά.
Συγκράτηση τιμών
Μέσα σ’ αυτό το κλίμα που έχει διαμορφωθεί, το οργανωμένο λιανεμπόριο της χώρας μας προβάλει αντιστάσεις, συγκρατώντας τις τιμές στα προϊόντα που διακινεί. Σύμφωνα με έκθεση του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), το δίμηνο Σεπτεμβρίου - Οκτωβρίου του 2011 το 70% των ειδών σταθεροποιήθηκαν στην τιμή τους, παρά τις αυξήσεις του ΦΠΑ κατά τέσσερις ποσοστιαίες μονάδες.

Πηγή: Πρωινός Λόγος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου