Πέμπτη 2 Φεβρουαρίου 2012

Σταύρος Καλογιάννης: Να διορθωθεί η διάταξη για τα σχέδια διαχείρισης υδάτινων πόρων. Ας προχωρήσει επιτέλους το ΥΠΕΚΑ το Ρυθμιστικό Σχέδιο Ιωαννίνων


Μιλώντας στη Βουλή κατά τη συζήτηση του σ/ν για την «Ποινική προστασία του Περιβάλλοντος» ο Σταύρος Καλογιάννης, μεταξύ άλλων, ανέφερε:
«Με το σ/ν που συζητάμε εναρμονίζεται το εθνικό μας δίκαιο με την Οδηγία 2008/99 «για την προστασία του περιβάλλοντος μέσω του ποινικού δικαίου» και με την Οδηγία 2008/98 «για τα απόβλητα».
Καθιερώνεται ένα ενιαίο πλαίσιο ποινικής προστασίας του περιβάλλοντος για ολόκληρη την ΕΕ, και αποσαφηνίζονται οι όροι «απόβλητο», «ανάκτηση» και «διάθεση». Ενισχύονται τα μέτρα που πρέπει να λαμβάνονται για την πρόληψη της δημιουργίας αποβλήτων, εισάγεται η διευρυμένη ευθύνη του παραγωγού και ιεραρχούνται οι μέθοδοι διαχείρισης των αποβλήτων.
Το σ/ν περιλαμβάνει διατάξεις που απαιτούν μεγάλη προσπάθεια για την εφαρμογή τους. Για παράδειγμα πρέπει να εκπονηθούν νέος Εθνικός σχεδιασμός διαχείρισης αποβλήτων, Ειδικοί και Περιφερειακοί σχεδιασμοί, που θα αφορούν το σύνολο των αποβλήτων, συμπεριλαμβανομένων των επικίνδυνων.
Θετική είναι η πρόβλεψη του σ/ν περί επιβολής προστίμου εις βάρος των Δήμων οι οποίοι χρησιμοποιούν χώρους ανεξέλεγκτης διάθεσης απορριμμάτων (ΧΑΔΑ). Είναι μία ρύθμιση που εάν εφαρμοζόταν από παλιά, θα είχαμε γλυτώσει την υπόθεση του Κουρουπητού, για την οποία η χώρα μας είχε καταδικαστεί από το ΔΕΚ προ δεκαετίας, σε υψηλά πρόστιμα.
Είχα την τιμή να μετέχω στα Συμβούλια Υπουργών Περιβάλλοντος της ΕΕ όταν συζητούνταν οι Οδηγίες και μετείχαμε ενεργά στη διαμόρφωσή τους. Ενδεικτικά αναφέρω:
  • Το άρθρο 11 της Οδηγίας που αναφέρεται στους στόχους ανακύκλωσης (ενσωματώνεται ως άρθρο 27 του σ/ν) και θέτει ποσοτικοποιημένους στόχους για τη συλλογή και ανακύκλωση για το χαρτί, το μέταλλο, το γυαλί, το πλαστικό, τα μπάζα, διαμορφώθηκε με καθοριστική παρέμβασή μας.
  • Επίσης στο άρθρο 21 της Οδηγίας (που αναφέρεται στα απόβλητα ορυκτέλαια) και μεταφέρεται ως άρθρο 32 του σ/ν, πετύχαμε παρά την σφοδρή αντίδραση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και ισχυρών κρατών - μελών (Γερμανία, Ολλανδία), να διατηρήσουμε το δικαίωμα να δίνουμε προτεραιότητα στην αναγέννηση των ορυκτελαίων, να διατηρήσουμε δηλαδή την εθνική μας νομοθεσία.

Ειδικότερες παρατηρήσεις σε ό,τι αφορά ορισμένα άρθρα του σ/ν:
  • Με το άρθρο 49: Διορθώνεται ένα λάθος, η υποχρέωση εκπόνησης τοπογραφικού διαγράμματος για αυθαίρετο κτίσμα που βρίσκεται εντός σχεδίου. Όμως είναι τόσες πολλές αλλαγές που κάνει το Υπουργείο την τελευταία στιγμή που δημιουργούνται αμφιβολίες για τη σκοπιμότητα τους.
  • Με το άρθρο 50: Επανέρχεται το θέμα των αυθαίρετων κτιρίων και εισάγονται νέες ρυθμίσεις. Πρέπει να κλείσει επιτέλους το θέμα των αυθαιρέτων. Δεν είναι δυνατόν, ενώ απομένουν μόνον τρεις εβδομάδες για την τακτοποίηση των αυθαιρέτων, να έρχονται νέες τροποποιήσεις. Δεν θα προλάβουν, όχι μόνο οι πολίτες να ενημερωθούν επί των νέων αλλαγών που εισάγονται, αλλά ούτε οι αρμόδιες υπηρεσίες. Θα υποχρεωθεί το Υπουργείο, να προχωρήσει στην έκδοση νέων εγκυκλίων και τελικά να δώσει νέα παράταση για τα αυθαίρετα.

-Το να μην καταβάλουν οι Δήμοι και το Δημόσιο πρόστιμο για τα δικά τους αυθαίρετα κτίρια, όπως προβλέπεται στην § 5 του ιδίου άρθρου, είναι απαράδεκτο και προκλητικό, όταν μάλιστα ζητάμε από τον τελευταίο εξαθλιωμένο οικονομικά πολίτη να καταβάλει τα πρόστιμα μέχρι κεραίας. Δεν θα έπρεπε καν το Δημόσιο και οι Δήμοι να έχουν αυθαίρετα κτίρια!
  • Άρθρο 56: Το γεγονός ότι επιχείρησε το Υπουργείο Περιβάλλοντος να επαναφέρει τα σχέδια διαχείρισης των υδάτων που είχαν εκπονηθεί προ δεκαπενταετίας, δείχνει την αποτυχία του Υπουργείου στον σχεδιασμό της πολιτικής επί των υδάτων. Είναι επείγουσα ανάγκη να ολοκληρωθούν τα σχέδια διαχείρισης στο πλαίσιο της Οδηγίας 2000/60 για τα νερά.

Είναι επίσης επείγουσα ανάγκη να αναθεωρηθούν τα Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια. Έχει καθυστερήσει πολύ το Υπουργείο και σε αυτό το θέμα! Εάν είχαμε επικαιροποιημένα χωροταξικά δεν θα χρειάζονταν οι προτεινόμενες ρυθμίσεις.
  • Στο άρθρο 56 έγιναν αλλαγές. Όμως και με τη νέα διατύπωση του άρθρου υπάρχουν ζητήματα.

Πρότασή μου είναι να γίνει αναφορά στο Ν. 2742/1999 περί «χωροταξικού σχεδιασμού» και συγκεκριμένα, στο άρθρο 8 παρ. 5, που αναφέρεται στον τρόπο αναθεώρησης των περιφερειακών χωροταξικών σχεδίων.
Δεν μπορεί ο νόμος να επιβάλει την αναθεώρηση ενός ανώτερου επιπέδου σχεδιασμού, όπως είναι ο Περιφερειακός, για να ενσωματώσει ένα κατώτερο επίπεδο, όπως είναι τα σχέδια μιάς λεκάνης απορροής. Προτιμότερο είναι να γραφεί ότι τα Περιφερειακά Χωροταξικά εναρμονίζονται με τα σχέδια διαχείρισης των υδάτων.
Προτείνω να διορθωθεί το άρθρο 56.
Με το άρθρο 57 τροποποιούνται δεκάδες Ζώνες Οικιστικού Ελέγχου (ΖΟΕ) σε διάφορες περιοχές της χώρας στις οποίες δεν είχε προβλεφθεί η χωροθέτηση των αναγκαίων υποδομών (πχ: εγκαταστάσεις αφαλάτωσης). Είναι κατανοητό ότι δημιουργούνται προβλήματα για χρήσεις που δεν υπήρχαν προ 20ετίας. Γι’ αυτές τις περιοχές υπάρχει πράγματι ανάγκη τροποποίησης.
Όμως ΖΟΕ υπάρχουν παντού. Πρέπει να επικαιροποιηθούν όλες!
Αυτό κάναμε κι εμείς, ως ΥΠΕΧΩΔΕ, για τα Ιωάννινα. Κινήσαμε τη διαδικασία επικαιροποίησης της ΖΟΕ, η οποία ισχύει από το 1989 και είναι ξεπερασμένη. Όμως αυτό το επιχειρήσαμε με νόμιμο τρόπο, μέσω του υπερκείμενου σχεδιασμού που είναι το Ρυθμιστικό σχέδιο Ιωαννίνων. Δυστυχώς περιμένουμε επί 2 ½ χρόνια το ΥΠΕΚΑ να προχωρήσει στη θεσμοθέτησή του.
Ας κινηθεί επιτέλους το Υπουργείο».

Ολόκληρη η ομιλία του Σταύρου Καλογιάννη βρίσκεται αναρτημένη στο www.stavroskalogiannis.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου