Στην Ημερίδα με θέμα "Αναπτυξιακές πρωτοβουλίες της Ε.Ε. κατά της κρίσης", που διοργάνωσε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στο Μέτσοβο, το Σάββατο (15/12), μετείχε ο αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Σταύρος Καλογιάννης, ο οποίος στην παρέμβαση του, μεταξύ άλλων, ανέφερε:
«Επιτρέψτε μου να κάνω μία αναφορά σε ένα μεγάλο αναπτυξιακό πρόγραμμα το οποίο υλοποιείται με την ενεργό βοήθεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Αναφέρομαι στις τέσσερις συμβάσεις παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων.
H επανεκκίνηση αυτών των έργων αποτελεί προτεραιότητα του Υπουργείου Ανάπτυξης και Υποδομών. Ταυτόχρονα είναι ένα εξαιρετικά περίπλοκο θέμα, καθώς τα έργα είναι σταματημένα επί δύο σχεδόν χρόνια και τα προβλήματα που συσσωρεύθηκαν πάρα πολλά.
Ανακοινώσαμε μία συμφωνία με τους παραχωρησιούχους, με την οποία ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση της διαπραγμάτευσης. Έγινε το πρώτο σημαντικό, ουσιαστικό βήμα.
Υπενθυμίζω ότι οι τέσσερις μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι (Αιγαίου, Ιόνια Οδός, Κεντρική Οδός (Ε -65) και Ολυμπία Οδός), είναι έργα αυτοχρηματοδοτούμενα και υλοποιούνται
σε ποσοστό περίπου 25% με δημόσια δαπάνη, μέσω ΕΣΠΑ, κυρίως όμως μέσω ιδίων κεφαλαίων και τραπεζικού δανεισμού των Παραχωρησιούχων. «Επιτρέψτε μου να κάνω μία αναφορά σε ένα μεγάλο αναπτυξιακό πρόγραμμα το οποίο υλοποιείται με την ενεργό βοήθεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Αναφέρομαι στις τέσσερις συμβάσεις παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων.
H επανεκκίνηση αυτών των έργων αποτελεί προτεραιότητα του Υπουργείου Ανάπτυξης και Υποδομών. Ταυτόχρονα είναι ένα εξαιρετικά περίπλοκο θέμα, καθώς τα έργα είναι σταματημένα επί δύο σχεδόν χρόνια και τα προβλήματα που συσσωρεύθηκαν πάρα πολλά.
Ανακοινώσαμε μία συμφωνία με τους παραχωρησιούχους, με την οποία ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση της διαπραγμάτευσης. Έγινε το πρώτο σημαντικό, ουσιαστικό βήμα.
Υπενθυμίζω ότι οι τέσσερις μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι (Αιγαίου, Ιόνια Οδός, Κεντρική Οδός (Ε -65) και Ολυμπία Οδός), είναι έργα αυτοχρηματοδοτούμενα και υλοποιούνται
Συνεπώς η χρηματοδότηση από τις Τράπεζες συνδέεται με τη βιωσιμότητα των έργων, βιωσιμότητα η οποία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τον κυκλοφοριακό φόρτο και τα έσοδα των αυτοκινητοδρόμων.
Οι συμβάσεις παραχώρησης κυρώθηκαν από τη Βουλή το 2007 και ενεργοποιήθηκαν το 2008. Σήμερα όμως η οικονομική και κοινωνική κατάσταση είναι τελείως διαφορετικές. Οι εισροές από τα διόδια έχουν μειωθεί κατά μέσο όρο 45% σε σχέση με το 2008.
Στόχος των διαπραγματεύσεων είναι η προσαρμογή των συμβάσεων στις ανάγκες της σημερινής εποχής. Τι πετύχαμε μέχρι τώρα, με τις εταιρείες Παραχώρησης:
1. Τον δραστικό περιορισμό των διεκδικήσεων των Παραχωρησιούχων εις βάρος του Ελληνικού Δημοσίου.
2. Κανένα έργο δεν ακυρώνεται. Μεταθέτουμε χρονικά την κατασκευή του τμήματος Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα της Ολυμπίας Οδού και του τμήματος Τρίκαλα-Παναγιά του Ε-65, όπου υπάρχουν ακόμα σοβαρές εκκρεμότητες στο ΣτΕ.
Επισημαίνω ότι παρά τις αναβολές σε ορισμένα τμήματα, θα ολοκληρωθούν σύγχρονοι αυτοκινητόδρομοι συνολικού μήκους 956 χλμ, που αντιστοιχούν στο 80% του αρχικού κατασκευαστικού αντικειμένου και καλύπτουν το 95% του κυκλοφοριακού φόρτου.
Έχουμε ξεκινήσει τη δεύτερη φάση των διαπραγματεύσεων με τις Τράπεζες και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Σημαντική θετική εξέλιξη για τα έργα είναι το δάνειο ύψους 650 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων προς το Ελληνικό Δημόσιο, που εγκρίθηκε κατόπιν επίπονων διαπραγματεύσεων πριν από λίγες μέρες και αφορά στην ολοκλήρωση των αυτοκινητοδρόμων.
Μέλημά μας είναι η οριστικοποίηση της τελικής συμφωνίας από τη Βουλή, ώστε να επανεκκινήσουν τα έργα τα οποία έχουν πολλαπλασιαστικά οφέλη για την Ελληνική κοινωνία και οικονομία, όπως:
- Η άμεση τόνωση του συνόλου του κατασκευαστικού κλάδου και του κλάδου των οικοδομικών υλικών.
- Η δημιουργία περίπου 30.000 θέσεων εργασίας.
- Η έμπρακτη εμπιστοσύνη μεγάλων διεθνών επενδυτών στη χώρα μας που έχουν επενδύσει και θέλουν να συνεχίσουν να επενδύουν.
- Η ενίσχυση της ανάπτυξης της χώρας μας (2% περίπου του ΑΕΠ).
- Η αναβάθμιση του οδικού δικτύου και της οδικής ασφάλειας».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου