Πέμπτη 22 Μαρτίου 2012

Σταύρος Καλογιάννης: Απαράδεκτος ο ορισμός διοίκησης στον Οργανισμό Ιωαννίνων σε προεκλογική περίοδο – Σοβαρές επιφυλάξεις για το Νέο Οικοδομικό Κανονισμό


Στη συζήτηση που έγινε σήμερα στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, για το σ/ν: «Νέος Οικοδομικός Κανονισμός» του Υπουργείου Περιβάλλοντος, παρενέβη ο Σταύρος Καλογιάννης, ο οποίος στην τοποθέτησή του ανέφερε:
«Θέλω αρχικώς να κάνω μία αναφορά στον Οργανισμό Ρυθμιστικού Σχεδίου Ιωαννίνων, τον οποίο ιδρύσαμε επί Νέας Δημοκρατίας, τον Σεπτέμβριο του 2009: Επί δύο χρόνια παλεύω να οριστεί Διοικητικό Συμβούλιο στον Οργανισμό ώστε να πιέσει και αυτός για την θεσμοθέτηση του Ρυθμιστικού Σχεδίου Ιωαννίνων. Επί 2 ½ χρόνια το ΥΠΕΚΑ δεν έπραξε το παραμικρό, ούτε για το Ρυθμιστικό, ούτε για τον Οργανισμό του. Και σήμερα, δύο εβδομάδες πριν τις εκλογές, το Υπουργείο ορίζει την διοίκηση του Οργανισμού, ο οποίος δεν έχει ούτε πόρους ούτε προσωπικό, προκαταλαμβάνοντας και δεσμεύοντας την επόμενη Κυβέρνηση. Από πολιτική άποψη, η απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος είναι απαράδεκτη.
Σε ό,τι αφορά το Νέο Οικοδομικό Κανονισμό (ΝΟΚ): Ζητήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα από τον Υπουργό ΠΕΚΑ να συζητηθεί το σ/ν για το ΝΟΚ με τη διαδικασία του επείγοντος. Όμως, το γεγονός ότι σήμερα συζητάμε ένα εντελώς τροποποιημένο σ/ν, δείχνει ότι υπήρχαν σοβαρά κενά στο αρχικό κείμενο, τα οποία αλλάζουν διαρκώς. Ήταν δηλαδή ανέτοιμο το ΥΠΕΚΑ.
Η αιτιολογική έκθεση του
σ/ν η οποία θα έπρεπε να είναι αναλυτική και να αιτιολογεί μία – μία τις παραγράφους κάθε άρθρου είναι εξαιρετικά συνοπτική, σε σημείο που να μην μπορεί να διευκρινιστεί το παραμικρό. Περιλαμβάνει δε ένα μικρό κεφάλαιο υπό τον πομπώδη τίτλο: «Οι βασικές καινοτομίες του ΝΟΚ». Εκεί γίνεται αναφορά στην προστασία του εδάφους.
Έχω καταθέσει στη Βουλή μία πρόταση νόμου για την ολοκληρωμένη προστασία και αειφόρο χρήση του εδάφους, η οποία περιλαμβάνει ρυθμίσεις για την πρόληψη όχι μόνον της σφράγισης του εδάφους, όπως αναφέρεται στο υπό συζήτηση σ/ν, αλλά και των άλλων απειλών του εδάφους, όπως είναι η διάβρωση, η ρύπανση, η απώλεια της εδαφικής βιοποικιλότητας, οι κατολισθήσεις, οι πλημμύρες.
Έχω καταθέσει την πρόταση και στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και αναμένω τις απόψεις του.
Σε γενικές γραμμές το σ/ν δεν εισάγει τομές στον οικοδομικό κανονισμό. Περιλαμβάνει πολύπλοκες διατάξεις, μαθηματικούς τύπους, πληθώρα ειδικών περιπτώσεων. Μάλιστα οι απόψεις των καθ’ ύλην αρμοδίων, όπως το ΤΕΕ και ο ΣΑΔΑΣ, είναι καταπέλτης για ορισμένες διατάξεις του. Υπάρχουν βεβαίως και βελτιώσεις σε σχέση με τον υφιστάμενο Οικοδομικό Κανονισμό (ΓΟΚ), οι οποίες επιχειρούν να απλοποιήσουν κάποιες διαδικασίες, διευκολύνοντας και τον πολίτη και τους υπαλλήλους των αρμόδιων Υπηρεσιών.
Όμως το σ/ν έχει ένα βασικότατο μειονέκτημα που κινδυνεύει να «τινάξει στον αέρα» το όλο εγχείρημα.
Αναφέρομαι στον Ν. 4030/2011 περί του νέου τρόπου έκδοσης αδειών δόμησης, ο οποίος παρουσιάζει ήδη μεγάλα προβλήματα στην εφαρμογή του. Με την εσπευσμένη εφαρμογή του Ν. 4030/2011 από την 1η Μαρτίου 2012, όχι μόνο δεν έχει εκδοθεί καμία άδεια δόμησης μέχρι σήμερα, αλλά δεν έχει ούτε καν πρωτοκολληθεί, καθώς δεν έχουν συσταθεί ούτε οι Υπηρεσίες Δόμησης σε επίπεδο Καλλικρατικών Δήμων, ούτε το Μητρώο Ελεγκτών Δόμησης, ούτε το Μητρώο Μελετητών και Επιβλεπόντων. Ζητάμε την αναβολή ισχύος των διατάξεων του 4030/2011 και να ισχύσουν μαζί με τις διατάξεις του ΝΟΚ μετά από έξι μήνες, με τροποποίηση του άρθρου 35 του σ/ν.
Στο άρθρο 6: για την προστασία της αρχιτεκτονικής και φυσικής κληρονομιάς, τίθενται σοβαρά θέματα με τα ΠΔ τα οποία προβλέπεται να εκδίδονται. Σε ό,τι αφορά τις ζώνες ιδιαίτερου κάλους, πρέπει οπωσδήποτε οι διατάξεις να συσχετίζονται με τις διατάξεις της Σύμβασης γα το Τοπίο, για την οποία δεν γίνεται καμία αναφορά ούτε καν στην αιτιολογική έκθεση.
Στο ίδιο άρθρο ορίζεται ότι με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος μπορεί να αναστέλλεται για δύο χρόνια η έκδοση αδειών δόμησης, προκειμένου να συνταχθεί μία πολεοδομική μελέτη. Προβλέπεται επίσης ότι αυτή η αναστολή μπορεί να παραταθεί για ένα ακόμα χρόνο, «εφ’ όσον ο μελέτες έχουν προοδεύσει σημαντικά»! Τα τρία χρόνια αναστολής έκδοσης οικοδομικών αδειών είναι πάρα πολλά. Καλύπτεται ουσιαστικά η αδυναμία της Πολιτείας να προωθήσει τον πολεοδομικό και περιβαλλοντικό σχεδιασμό, όπως συμβαίνει στα Ιωάννινα, αλλά κρατούνται σε ομηρία οι πολίτες. Να μειωθεί στον έναν χρόνο η σχετική αναστολή.
Στο άρθρο 18: για τα φυτεμένα δώματα, επισημαίνω ότι και χωρίς τη σχετική ρύθμιση έχουν δημιουργηθεί αντίστοιχες περιπτώσεις, όπως έχουμε κάνει στην κατοικία μας στα Ιωάννινα, εδώ και 25 χρόνια. Τα όσα περιλαμβάνοντα στη ρύθμιση δύσκολα μπορούν να ελεγχθούν. Το προτεινόμενο, στο σ/ν, ύψος του υποστρώματος ανάπτυξης φυτών πρέπει να μειωθεί από τα 40 εκατοστα, καθώς το στατικό φορτίο είναι μεγάλο, στα 15-20 εκ.».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου