Τα…γεμάτα με κρεμάστρες σταντς στα μαγαζιά της πόλης μας, εν μέσω Αυγούστου, αποδεικνύουν ότι η αγοραστική κίνηση δεν ήταν η αναμενόμενη, παρά τα μεγάλα ποσοστά των εκπτώσεων.
Γεγονός που αποδεικνύεται και από τα στοιχεία της ΕΣΕΕ, που καταγράφουν πτώση της κίνησης κατά 30%, μεγάλο ποσοστό, αν αναλογιστεί κανείς ότι οι έμποροι περίμεναν τις εκπτώσεις για να «ανασάνουν», αφού όλο το προηγούμενο διάστημα η αγορά ήταν κυριολεκτικά «νεκρή».
Η οικονομική δυσπραγία των καταναλωτών και το κλίμα ανασφάλειας που επικρατεί δεν επέτρεψε φέτος «περιττές» αγορές, αφού οι περισσότεροι πλέον αγωνίζονται να εξασφαλίσουν τα προς το ζην.
Οι έμποροι από την πλευρά τους, προχώρησαν στις μεγαλύτερες, ίσως, εκπτώσεις των τελευταίων χρόνων, ωστόσο τα καταστήματα παρέμειναν γεμάτα με προϊόντα…
Τα στοιχεία της ΕΣΕΕ αλλά και η πραγματικότητα, διαμορφώνουν την κατάσταση που θα επικρατήσει από εδώ και πέρα, μια κατάσταση που σίγουρα μοιάζει οδυνηρή αφού αναμένεται να βάλουν λουκέτο πολλά εμπορικά καταστήματα.
Τα στοιχεία
Η πλειονότητα των εμπόρων σε όλη την Ελλάδα είναι δυσαρεστημένοι με τις πωλήσεις τους κατά την περίοδο των τριών πρώτων εβδομάδων των θερινών εκπτώσεων και συγκεκριμένα για το διάστημα από 15/7 έως 10/8, ενώ εκφράζουν έντονη απογοήτευση και αγωνία, αφού η μέχρι τώρα κίνηση είναι τουλάχιστον 25% χαμηλότερη από πέρυσι. Σύμφωνα, μάλιστα, με τα πρώτα στοιχεία των Εμπορικών Συλλόγων, που προχώρησαν σε δειγματοληπτικές έρευνες στις περιοχές τους, προκύπτει ότι ανεξαρτήτως του ποσοστού μείωσης, 8 στους 10 εμπόρους επιβεβαιώνουν την πτωτική πορεία του τζίρου τους, ενώ 2 στους 10 δηλώνουν ότι ο τζίρος τους κινείται στα ίδια, εξίσου χαμηλά περσινά επίπεδα.
Τα μεγάλα ποσοστά των εκπτώσεων στις βιτρίνες των καταστημάτων, από την πρώτη κιόλας μέρα, δεν συγκίνησαν τους καταναλωτές, οι οποίοι είναι πολύ διστακτικοί και ιδιαίτερα προσεκτικοί στις αγορές τους, παρά τις κατά τουλάχιστον 15% φθηνότερες φετινές εκπτωτικές τιμές.
Η μείωση του τζίρου τις πρώτες είκοσι ημέρες των θερινών εκπτώσεων είναι η μεγαλύτερη της τελευταίας τριετίας, αφού κυμαίνεται στο -25%, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή μείωση που δεν ξεπέρασε το -15%, ενώ το 2009 ο αντίστοιχος μέσος όρος κατέγραψε μείωση -20%.
Η χρήση των πιστωτικών καρτών τη θερινή περίοδο περιορίστηκε στις περιπτώσεις άτοκων δόσεων, ενώ γενικά ήταν και πάλι μειωμένη, γεγονός που συνεχίζει να οφείλεται στην υπερχρέωση των καρτών των καταναλωτών και φυσικά στα υψηλά επιτόκια χρέωσης.
Όλες οι εμπορικές επιχειρήσεις από την αρχή της καλοκαιρινής περιόδου είχαν επηρεαστεί από την καθίζηση της κατανάλωσης, που οφείλεται κατά κύριο λόγο στη μείωση των εισοδημάτων, στην αύξηση της φορολογίας και στην εντεινόμενη αβεβαιότητα. Ενδεικτικό της κατάστασης είναι η συρρίκνωση του κύκλου εργασιών στο εμπόριο κατά 10,6% και του όγκου κατά 12,8% που καταγράφηκε το Α' εξάμηνο και το δίμηνο προ των θερινών εκπτώσεων του 2011, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.
Μεγαλύτερη πτώση στην ένδυση – υπόδηση
Αναλυτικά, οι αρχικές εκτιμήσεις για το πρώτο εικοσαήμερο των εκπτώσεων δείχνουν στην ένδυση - υπόδηση μια μείωση τζίρου κατά 22-25%, στον οικιακό εξοπλισμό, στα ηλεκτρικά είδη και έπιπλα 20-23%, στα βιβλία - χαρτικά και δώρα 20-22%. Τα πολυκαταστήματα, επίσης, παρουσιάζουν μια σημαντική μείωση των πωλήσεών τους στα επίπεδα του 7-10%. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να αναφέρουμε ότι το ίδιο διάστημα τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων επίσης εμφανίζουν μείωση κατά 6-8 %, ενώ στα μικρότερα καταστήματα τροφίμων, ποτών και καπνού η αρνητική μεταβολή του δείκτη κύκλου εργασιών κυμαίνεται από 17-20%.
Με αντίστοιχο αρνητικό πρόσημο κυμαίνονται και οι δείκτες μεταβολής του όγκου πωλήσεων σε όλες τις εμπορικές δραστηριότητες με τη μεγαλύτερη μείωση στον κλάδο του αυτοκινήτου και στα καύσιμα που επιβεβαιώνει τις περιορισμένες καλοκαιρινές μετακινήσεις των Ελλήνων.
Όλα τα τελευταία στοιχεία και οι δείκτες της αγοράς σε συνδυασμό και με την μειωμένη εκπτωτική κίνηση επιβεβαιώνουν ότι οι επιχειρηματικές προσδοκίες στο λιανεμπόριο είναι ελάχιστες (-55) και οι βραχυπρόθεσμες εκτιμήσεις πωλήσεων παραμένουν πολύ χαμηλά (-50). Ταυτόχρονα, η ασθενική δραστηριότητα δεν επιτρέπει προβλέψεις παραγγελιών σε προμηθευτές (-47), ενώ και οι προβλέψεις της απασχόλησης στο εμπόριο είναι επίσης απαισιόδοξες (-25).
Έρχονται τα…χειρότερα
Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΟΒΕ, το τελευταίο δίμηνο ο δείκτης οικονομικού κλίματος υποχώρησε κατά 4 μονάδες και διαμορφώθηκε τον Ιούλιο στις 70,9 μονάδες. Η καταναλωτική εμπιστοσύνη, επίσης, υποχώρησε τον Ιούλιο σε νέα ιστορικά χαμηλά επίπεδα, αφού 9 στους 10 καταναλωτές παραμένουν αβέβαιοι για την εξέλιξη της οικονομίας και των οικονομικών τους, ενώ το Ευρωβαρόμετρο κατατάσσει την Ελλάδα 2η σε απαισιοδοξία στην Ευρώπη, με τους 8 στους 10 Έλληνες να θεωρούν ότι τα χειρότερα βρίσκονται μπροστά μας.
Τέλος, δεν πρέπει να μας διαφεύγει το γεγονός πόσο φειδωλές είναι οι τράπεζες τόσο στα νοικοκυριά όσο και στις επιχειρήσεις που παραμένουν στην τραπεζική πρέσα με αρνητικό ετήσιο ρυθμό χρηματοδότησης στο -1,2%.
Η πορεία των θερινών εκπτώσεων, κατά γενική ομολογία, είναι φέτος πολύ χειρότερη, τόσο στα μεγάλα αστικά κέντρα, όσο και στους τουριστικούς προορισμούς, όπως άλλωστε αναλύεται στον επισυναπτόμενο πίνακα ανά περιοχή ή πόλη το ποσοστό πτώσης της εμπορικής κίνησης.
(Σε ράστερ)
Συγκριτικά συμπεράσματα θερινών εκπτώσεων 2011 – 2010
1. Η σύγκριση της κίνησης των τριών πρώτων εβδομάδων της φετινής χρονιάς με την αντίστοιχη περσινή καταδεικνύει τη συνέχιση του αρνητικού κλίματος της αγοράς και της περιορισμένης εμπορικής κίνησης ακόμα και κατά την περίοδο των θερινών εκπτώσεων.
2. Σημαντικός αριθμός εμπόρων δήλωσαν πως μετά από τρεις εβδομάδες αναμονής, οι φετινές εκπτώσεις είναι σαν να μην ξεκίνησαν ποτέ, ενώ συνδέουν την περίοδο των εκπτώσεων με τις κινητοποιήσεις των ιδιοκτητών ταξί, χωρίς όμως να μπορούν να προσδιορίσουν το μέγεθος της ζημιάς.
3. Η χρήση των πιστωτικών καρτών το καλοκαίρι του 2011 περιορίστηκε ακόμα περισσότερο σε σύγκριση με το 2010, επιβεβαιώνοντας με αυτό τον τρόπο, ότι η πιστοληπτική δυνατότητα των καταναλωτών, έχει περιοριστεί δραστικά.
4. Παρά τα εντυπωσιακά ποσοστά από το ξεκίνημα των θερινών εκπτώσεων και τις χαμηλότερες τελικές εκπτωτικές τιμές δεν αποφύγαμε και φέτος το καλοκαίρι την πτώση των πωλήσεων και φαίνεται ξεκάθαρα ότι η οικονομική κρίση δεν ξεχωρίζει ούτε την περίοδο των εκπτώσεων.
5. Η συμπεριφορά του καταναλωτή ήταν φοβική λόγω έλλειψης ρευστότητας και ανασφάλειας από τα επερχόμενα φορολογικά μέτρα του Σεπτεμβρίου.
6. Τα κεντρικά καταστήματα είχαν αρχικά μεγαλύτερη επισκεψιμότητα αλλά όχι ανάλογες πωλήσεις.
7. Είναι ξεκάθαρο, ότι το «μείγμα» προσφορών και εκπτώσεων δεν βοήθησε, ενώ και πάλι έκανε τον καταναλωτή καχύποπτο.
8. Η περιρρέουσα οικονομική κατάσταση επηρέασε όλη την αγορά λιανεμπορίου και δεν έκανε διάκριση ούτε σε κλάδους, ούτε σε μικρά και μεγάλα καταστήματα, καθώς η κρίση έχει συρρικνώσει όλα τα επίπεδα της ιδιωτικής κατανάλωσης.
9. Η εικόνα των πρώτων εβδομάδων των φετινών εκπτώσεων δημιουργεί μια έντονη ανησυχία για τη συνέχεια και προβληματισμό για το τι μέλλει γενέσθαι στην αγορά το επόμενο τετράμηνο, αφού δεν αναμένεται να αλλάξει προς το καλύτερο η ασθενική ζήτηση, ούτε οι παραγγελίες προς τους προμηθευτές.
10. Το μόνο ίσως θετικό συμπέρασμα είναι οι φθηνότερες καλοκαιρινές τιμές και η ικανοποίηση ότι οι θερινές εκπτώσεις με την έναρξή τους, έριξαν φέτος τον πληθωρισμό στο 2,4% σε σύγκριση με το 5,5% του Ιουλίου του 2010.
Πηγή: Πρωινά Νέα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου