Δευτέρα 17 Σεπτεμβρίου 2012

Παρουσίαση από τον Αναπληρωτή Υπουργό Ανάπτυξης και Δικτύων Σταύρο Καλογιάννη των έργων υποδομής στην Ήπειρο και Αιτωλοακαρνανία

Σας παρουσιάζω αναλυτικά στοιχεία για τα έργα της Ηπείρου και της Δυτικής Ελλάδος που είτε κατασκευάζονται, είτε βρίσκονται υπό μελέτη, καθώς και μια συνοπτική εικόνα του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας» (ΕΠ-ΕΠ) του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, του οποίου έχω την ευθύνη. Επισημαίνεται ότι τα έργα που παρουσιάζονται στο σύνολο τους συγχρηματοδοτούνται από το ΕΠ-ΕΠ.
Θα ήθελα να επισημάνω ότι όταν ανέλαβα την ευθύνη του Υπουργείου, στο τέλος του Ιουνίου 2012, τα έργα στην Ήπειρο και την Δυτική Ελλάδα ήταν στο σύνολο τους σταματημένα. Ειδικότερα και σε ό,τι αφορά τα μεγαλύτερα έργα ισχύουν τα παρακάτω: 
·         Αεροδρόμιο Ιωαννίνων: Ενώ κατασκευάζεται εδώ και έξι σχεδόν χρόνια, μέχρι σήμερα έχει κατασκευασθεί μόνον το 35%.
·         Λιμάνι Ηγουμενίτσας Β’ Φάση. Το έργο πρέπει να είναι λειτουργικό  μέχρι τα τέλη Ιουνίου 2013, μετά από συνεχείς παρατάσεις. Οι εργασίες έχουν σταματήσει από τον Δεκέμβριο του 2010.
·         Λιμάνι Ηγουμενίτσας Γ’ Φάση: Οι εργασίες δεν έχουν ξεκινήσει ακόμη, παρόλο που η σύμβαση υπογράφηκε στις 08-08-2011.
·         Παράκαμψη Άρτας – Φιλιππιάδας (Κόμβος Άρτας): Η εργολαβία  έχει διαλυθεί από το καλοκαίρι του 2011.
·         Οδική Σύνδεση της περιοχής Ακτίου με το Δυτικό
Άξονα Βορρά-Νότου (4 εργολαβίες): Οι εργασίες και στις 4 εργολαβίες έχουν σταματήσει από τις αρχές του 2012. 
·         Ιόνια οδός: Οι εργασίες έχουν σταματήσει από τις αρχές του 2011.
·         Αυτοκινητοδρόμος κεντρικής Ελλάδος (Ε65): Οι εργασίες έχουν σταματήσει από τις αρχές του 2011. 
Για λόγους πληρότητας της ενημέρωσης ακολουθεί μια σύντομη αναφορά για το Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς (2007-2013). 


1.                 Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς (ΕΣΠΑ)
Το ΕΣΠΑ 2007 - 2013 αποτελεί το έγγραφο αναφοράς για τον προγραμματισμό των Ταμείων της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε εθνικό επίπεδο για την περίοδο 2007-2013. Εκπονήθηκε στο πλαίσιο της στρατηγικής προσέγγισης για την Πολιτική Συνοχής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με την οποία το ΕΣΠΑ «εξασφαλίζει ότι η συνδρομή από τα Ταμεία συμβαδίζει με τις κοινοτικές στρατηγικές κατευθυντήριες γραμμές για τη συνοχή και προσδιορίζει το σύνδεσμο μεταξύ των κοινοτικών προτεραιοτήτων αφενός και του εθνικού προγράμματος μεταρρυθμίσεων αφετέρου».
Ο στρατηγικός σχεδιασμός της χώρας για την περίοδο 2007-2013 υλοποιείται μέσω Τομεακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων, Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων και Προγραμμάτων Ευρωπαϊκής Εδαφικής Συνεργασίας.
Στον Πίνακα που ακολουθεί παρουσιάζεται η κατανομή των κοινοτικών πόρων στην Ελλάδα για την περίοδο 2007-2013 (πηγή:www.espa.gr).
2.                 Αναθεώρηση ΕΣΠΑ
Πραγματοποιήθηκε ήδη το 2011 η αναθεώρηση των χρηματοδοτικών πινάκων των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων με την αναδρομική αύξηση του ποσοστού της Κοινοτικής Συμμετοχής στο 85% (εκτός των αξόνων που αφορούν τις Περιφέρειες Στερεάς Ελλάδος και Νοτίου Αιγαίου).
Την περίοδο αυτή βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία της δεύτερης φάσης αναθεώρησης των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων (ΠΕΠ). Ειδικότερα:
Πραγματοποιήθηκε διαβούλευση με τις Περιφέρειες και τις Ενδιάμεσες Διαχειριστικές Αρχές Περιφερειών σχετικά με το ουσιαστικό μέρος της αναθεώρησης των Περιφερειακών Προγραμμάτων.
Η διαβούλευση ελάμβανε υπόψη της τις εξής παραμέτρους:
·         Τα ήδη συμβασιοποιημένα έργα
·         Τα 181 έργα προτεραιότητας του ΕΣΠΑ
·         Την υψηλή υπερδέσμευση στους άξονες επιχειρηματικότητας
·         Την εντοπιζόμενη υστέρηση υλοποίησης κυρίως στους άξονες προτεραιότητας «Ποιότητα Ζωής»
·         Το σχεδιασμό για ένταξη νέων ταμείων (Εγγυοδοτικό Ταμείο ΜΜΕ με ΕΤΕπ)
·         Ένα νέο κύκλο ενισχύσεων ΜΜΕ ύψους 500 εκ. €.
Ελήφθη επίσης υπόψη η δυνατότητα μεταφοράς έργων των Περιφερειακών Προγραμμάτων σε τομεακά προγράμματα (Προσπελασιμότητα και Περιβάλλον με χρήση πόρων του Ταμείου Συνοχής) προκειμένου να διευκολυνθεί (με την απελευθέρωση πόρων στους αντίστοιχους άξονες των ΠΕΠ) η διαδικασία αναθεώρησης.
Στη συνέχεια εγκρίθηκαν (τον Μάιο του 2012) μέσω γραπτής διαδικασίας, από τις Επιτροπές Παρακολούθησης των ΠΕΠ, οι περιγραφικές κατευθυντήριες γραμμές οι οποίες αναδιένεμαν τους πόρους στους άξονες προτεραιότητας.
Συνολικά για τα ΠΕΠ προβλέπεται αύξηση των αξόνων επιχειρηματικότητας κατά 1,3 δις € σε βάρος των άλλων αξόνων (υποδομών μεταφορών και ποιότητας ζωής) των ΠΕΠ.
Τέλος, σχεδιάζεται και η αναθεώρηση των Τομεακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ.
3.     Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας»
Το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας 2007-2013» (Ε.Π.-Ε.Π.) υλοποιεί την αναπτυξιακή στρατηγική του τομέα Μεταφορών για την περίοδο 2007 - 2013 και αποτελεί τον ενιαίο Επιχειρησιακό Σχεδιασμό της χώρας στον τομέα των μεταφορών για την περίοδο αυτή.
Το Πρόγραμμα αποτελείται από τα επιμέρους Επιχειρησιακά Προγράμματα της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων και της Γενικής Γραμματείας Μεταφορών του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και, ως εκ τούτου, περιλαμβάνει παρεμβάσεις και δράσεις που αφορούν σε όλα τα μεταφορικά υποσυστήματα του τομέα, δηλαδή τις οδικές, τις σιδηροδρομικές, τις θαλάσσιες και τις αεροπορικές μεταφορές.
Η αναπτυξιακή στρατηγική του τομέα Μεταφορών, υλοποιείται από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας» με βάση δύο κύριους στρατηγικούς στόχους:
1. Τη βελτίωση της προσβασιμότητας και της προσπελασιμότητας των περιοχών της χώρας με την ανάπτυξη των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών κατά προτεραιότητα, καθώς και με την ανάπτυξη των μεταφορικών υποδομών σε Εθνικό / Περιφερειακό επίπεδο (οδικών, σιδηροδρομικών, θαλάσσιων, αεροπορικών και αστικών μεταφορικών υποδομών), με γνώμονα τη βιώσιμη ανάπτυξη και την αειφορία του συστήματος μεταφορών.
2. Την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της παραγωγικότητας του συστήματος μεταφορών, με τη βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών μετακίνησης, με έμφαση στη μείωση του χρόνου και του κόστους μετακινήσεων, με τη βελτίωση της ασφάλειας των μεταφορών και με την αύξηση του επιπέδου εξυπηρέτησης και της συνολικής προστιθέμενης αξίας του συστήματος.
Επιπρόσθετα, τίθενται δύο παράλληλοι στρατηγικοί στόχοι του Προγράμματος:
α) η ανάπτυξη των μεταφορικών υποδομών μέσω περιβαλλοντικά βιώσιμων παρεμβάσεων και
β) η υλοποίηση ειδικών παρεμβάσεων στις μεταφορικές υποδομές με στόχο την μείωση των αρνητικών επιπτώσεων της λειτουργίας τους στο περιβάλλον.
Η διάρθρωση του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας», περιλαμβάνει Άξονες Προτεραιότητας, που σχετίζονται με έξι διαφορετικές θεματικές ενότητες, κάθε μία από τις οποίες αντιστοιχεί σε ένα γενικό στόχο του ΕΠ. Οι ενότητες αυτές είναι: α) οδικές μεταφορές, β) σιδηροδρομικές και διατροπικές μεταφορές, γ) θαλάσσιες μεταφορές, δ) αεροπορικές μεταφορές, ε) αστικές μεταφορές και στ) ασφάλεια μεταφορών.
Ο συνολικός αριθμός των Αξόνων Προτεραιότητας (Α.Π.) προκύπτει με τη διαμόρφωση δύο Ομάδων Αξόνων, μία για κάθε ένα από τα δύο Ταμεία χρηματοδότησης του Ε.Π.-Ε.Π., Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) και Ταμείο Συνοχής (ΤΣ) αντίστοιχα. Και οι δύο ομάδες περιλαμβάνουν Άξονες Προτεραιότητας που σχετίζονται με τις οδικές, τις σιδηροδρομικές και συνδυασμένες, τις θαλάσσιες και τις αεροπορικές μεταφορές. Στον Πίνακα που ακολουθεί παρουσιάζεται η κατανομή της χρηματοδότησης ανά άξονα.
Το πρόγραμμα υλοποιείται από την Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας» του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Σημειώνεται ότι η Ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή Μεταφορών (ΕΔΑΜ), ορίζεται ως ενδιάμεσος φορέας διαχείρισης του ΕΠ-ΕΠ για τις δράσεις αρμοδιότητας του τέως Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών που περιλαμβάνονται στο ΕΠ-ΕΠ.
Επιγραμματικά αναφέρεται ότι στον άξονα Α περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, οι παραχωρήσεις Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας και Ελευσίνας-Κορίνθου-Πάτρας-Πύργου-Τσακώνας καθώς και ο οδικός άξονας Αμβρακία-Ακτιο. Στον άξονα Γ τα λιμάνια Ηγουμενίτσας και Πάτρας. Στον άξονα Ζ οι παραχωρήσεις της Ιόνιας Οδού, του Ε-65 και του Μαλιακού, οι κάθετοι άξονες της Εγνατίας και το Μετρό Θεσσαλονίκης. Τέλος στον άξονα ΙΑ το Μετρό της Αθήνας.
Στις 30 Ιουνίου 2012 το συνολικό ποσοστό απορρόφησης του Προγράμματος ανερχόταν στο 36,9 % ενώ οι πραγματοποιηθείσες δαπάνες στις 30 Αυγούστου 2012 (από την αρχή του έτους) ανέρχονται σε 153 εκ. € ανεβάζοντας το συνολικό ποσοστό απορρόφησης του Προγράμματος στο 38 %.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου