Τρίτη 20 Μαρτίου 2012

Σταύρος Καλογιάννης: Για το ερχόμενο φθινόπωρο, υπό προϋποθέσεις, παραπέμπεται η επανεκκίνηση των έργων στους αυτοκινητόδρομους που υλοποιούνται με συμβάσεις παραχώρησης


Στη συνεδρίαση της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΕ/Τμήματος Ηπείρου παραβρέθηκε χθες ο Σταύρος Καλογιάννης. Τα θέματα που συζητήθηκαν αφορούσαν την πρόταση νόμου «για την προστασία και αειφόρο χρήση του εδάφους», την οποία έχει εκπονήσει και καταθέσει στη Βουλή ο Σταύρος Καλογιάννης και οι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι που υλοποιούνται με συμβάσεις παραχώρησης.
Η πρόταση νόμου συνδέεται ευθέως με τον χωροταξικό σχεδιασμό, τα τεχνικά έργα (δημόσια και ιδιωτικά) και την προστασία του περιβάλλοντος. Έχει δε ιδιαίτερη σημασία για την Ήπειρο, η οποία αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα κατολισθήσεων και διάβρωσης του εδάφους.
Μέχρι σήμερα δεν υπάρχει στη χώρα μας μία ολοκληρωμένη πολιτική για το έδαφος. Ορισμένες πτυχές της προστασίας του είναι διάσπαρτες στην εθνική νομοθεσία. Όμως, οι ισχύουσες διατάξεις είναι αποσπασματικές καθώς δεν καλύπτουν το σύνολο των εδαφών, ούτε όλες τις αναγνωρισμένες απειλές. Για τους λόγους αυτούς, η υποβάθμιση του εδάφους συνεχίζεται.
Η συζήτηση ήταν πολύ ενδιαφέρουσα, περιστράφηκε γύρω από την αντίστοιχη ευρωπαϊκή νομοθεσία, τον συσχετισμό της νομοθεσίας για το έδαφος με την περιβαλλοντική νομοθεσία ενώ αναφέρθηκαν και συγκεκριμένα παραδείγματα που περιλαμβάνονται στην πρόταση και αφορούν το αεροδρόμιο του Ελληνικού, που προορίζεται για οικιστική ανάπτυξη και πρέπει να απορρυπανθεί και το στρατόπεδο Βελισσαρίου το οποίο, πριν παραχωρηθεί στην πόλη των Ιωαννίνων, θα πρέπει επίσης να
ελεγχθεί εάν ανήκει στους «ρυπασμένους τόπους».
Ο Σταύρος Καλογιάννης ενημέρωσε επίσης τη Διοικούσα Επιτροπή για τους πέντε αυτοκινητόδρομους που υλοποιούνται με συμβάσεις παραχώρησης, εκ των οποίων μόνον ένας, ο άξονας Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα, υλοποιείται κανονικά. Ειδικότερα ο Σταύρος Καλογιάννης υπενθύμισε ότι τον Ιούνιο του 2011, το Υπουργείο Υποδομών και οι παραχωρησιούχοι κάθε έργου είχαν υπογράψει «πλαίσια συναντίληψης», στα οποία ετίθετο ως καταληκτική ημερομηνία για την τροποποίηση των συμβάσεων παραχώρησης, μέσω Βουλής, η 30η Νοεμβρίου 2011. Δυστυχώς δεν υλοποιήθηκε τίποτα απ’ όσα προβλέπονταν στα «πλαίσια συναντίληψης»! Επιπλέον δεν έχει προχωρήσει από το Υπουργείο Υποδομών:
(α) Ούτε η νομοθετική ρύθμιση που είχε ανακοινώσει, το καλοκαίρι του 2011, ο τότε Υπουργός κ. Ραγκούσης για σύσταση μιας διακομματικής Επιτροπής της Βουλής, η οποία «θα παρακολουθούσε» και «θα διαπραγματευόταν» τα έργα των συμβάσεων παραχώρησης,
(β) Ούτε το άνοιγμα λογαριασμού στην Τράπεζα της Ελλάδος, ύψους 500 εκατ. ευρώ, που θα λειτουργούσε ως εγγύηση προς τους παραχωρησιούχους, για να συνεχίσουν τα έργα.
Σύμφωνα με το Σταύρο Καλογιάννη, για να επανεκκινήσουν τα έργα παραχώρησης, που αποτελούν την μεγαλύτερη συμβασιοποιημένη επένδυση στη χώρα, χρειάζεται ακόμη πολύ μεγάλη προσπάθεια και συντονισμός των συναρμόδιων Υπουργείων:
  • Υποδομών, που χειρίζεται προς το παρόν τις συμβάσεις
  • Οικονομικών, μέσω του Ταμείου Αξιοποίησης Περιουσίας του Δημοσίου
  • Ανάπτυξης, μέσω της Αρχής ελέγχου των δημοσίων συμβάσεων.

Απαιτείται επίσης η συμφωνία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη βιωσιμότητα των έργων, ώστε να συναινέσει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων στην χρηματοδότησή τους, με εγγύηση ποσό της τάξεως των 1,5 δις ευρώ από το ΕΣΠΑ. Υπό αυτά τα δεδομένα δεν αναμένεται επανεκκίνηση των έργων πριν το προσεχές φθινόπωρο και εφ’ όσον καλυφθούν οι προαναφερόμενες προϋποθέσεις.
Ο Σταύρος Καλογιάννης ευχαρίστησε τον Πρόεδρο κ. Χρήστο Παπαβρανούση και όλα τα μέλη της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΕ για τη συνεργασία τους και τους ενημέρωσε ότι θα τους αποστείλει το βιβλίο με τίτλο «Πλαίσιο χωροταξικού σχεδιασμού Περιφέρειας Ηπείρου – Με γνώμονα την αειφορία», το οποίο εκδίδεται από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος αυτήν την εβδομάδα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου