Παρασκευή 31 Αυγούστου 2012

«Περιστολή Δημοσίων Δαπανών, Ρύθμιση Θεμάτων Δημοσιονομικών Ελέγχων και άλλες διατάξεις».


Eισήγηση της Βουλευτού Ιωαννίνων της Νέας Δημοκρατίας κυρίας Άννας Ασημακοπούλου στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής για το Σχέδιο Νόμου: «Περιστολή Δημοσίων Δαπανών, Ρύθμιση Θεμάτων Δημοσιονομικών Ελέγχων και άλλες διατάξεις» 
Κύριε Πρόεδρε, Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
    Συζητάμε σήμερα το  Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Οικονομικών με τίτλο «Περιστολή Δημοσίων Δαπανών και ρύθμιση θεμάτων Δημοσιονομικών Ελέγχων».
Κανείς δεν αμφισβητεί ότι σήμερα πιο πολύ από ποτέ η δημοσιονομική εξυγίανση αποτελεί επιτακτικό αίτημα του συνόλου της Ελληνικής κοινωνίας. Ο «αυτονόητος» αυτός στόχος σε όλες του τις εκφάνσεις (είτε λέγεται νοικοκύρεμα του δημοσίου, είτε λέγεται περικοπή σπατάλης, είτε λέγεται διαφάνεια ή και εντιμότητα ακόμη)  κατέστη πρωταρχικό «λαϊκό ζητούμενο» με την κατανόηση ότι αποτελεί κομβικό σημείο για την έναρξη της εξόδου της χώρας μας από την κρίση.
Από τον τίτλο του και μόνο είναι εμφανές ότι το εν λόγω Νομοσχέδιο κινείται στην κατεύθυνση της εκπλήρωσης μιας κεντρικής δέσμευσης της κυβέρνησης ήτοι να επιτύχει τον εξορθολογισμό των δημοσίων δαπανών.
Ο εξορθολογισμός αυτός επιτυγχάνεται με δύο άρρηκτα αλληλένδετα εργαλεία που ξεκινούν με το σημερινό Νομοσχέδιο: από τη μια με την περιστολή των δαπανών  και από την άλλη με τον εκσυγχρονισμό των ελεγκτικών μηχανισμών.
Με απλά λόγια το πρώτο βήμα του νοικοκυρέματος είναι να δεις
πού υπάρχει σπατάλη και πού μπορείς να κάνεις οικονομία. Για να πετύχεις όμως, θα πρέπει να έχεις και τον έλεγχο. Ο έλεγχος σου δίνει εικόνα για του πού βρίσκεσαι προκειμένου να αποφασίσεις πώς θα κινηθείς στο μέλλον. Ο έλεγχος εξασφαλίζει το αποτέλεσμα. Έτσι γίνεται το πρώτο βήμα για να έρθουν καλύτερες μέρες.
Το Σχέδιο Νόμου είναι εξαιρετικά σαφές και ευνόητο, όποτε αναφέρομαι επιγραμματικά σε βασικά σημεία καθότι τα άρθρα θα τα εξετάσουμε λεπτομερώς σε επόμενη συνεδρίαση.
Στο πρώτο σκέλος της περιστολής δαπανών, και συγκεκριμένα με το Άρθρο 2 του Σχεδίου Νόμου μειώνονται τα μισθώματα, που καταβάλλουν το Ελληνικό Δημόσιο και οι φορείς του δημοσίου τομέα για τη μίσθωση ακινήτων στα οποία στεγάζονται οι υπηρεσίες τους, με μια προοδευτική κλίμακα επιφέροντας, κατά τον τρόπο αυτό, μείωση των δημοσίων δαπανών. Η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους εκτιμά ότι η εξοικονόμηση θα υπερβεί το ποσό των 15 εκ. ευρώ. Πέραν του ποσού σαν νούμερο, την έναρξη της περιστολής από τα μισθώματα θα την χαρακτηρίσω απλώς απολύτως λογική, κατανοητή και κοινώς αποδεκτή.
Σε συνέχεια της οδηγίας του Πρωθυπουργού κ. Αντώνη Σαμαρά, για μείωση της δημόσιας δαπάνης για τη λειτουργία του πολιτικού συστήματος και της πολιτικής διοίκησης της χώρας με το Άρθρο 3, καταργούνται τα έξοδα παράστασης του Προέδρου της Βουλής, του Προέδρου της Κυβέρνησης, των μελών του Υπουργικού Συμβουλίου και του Αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης.
Σημειώνω ότι στο ίδιο πνεύμα ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών κ. Χρήστος Σταϊκούρας υπέγραψε Υπουργική Απόφαση με την οποία μειώνονται οι αποδοχές των Γενικών Γραμματέων και Ειδικών Γραμματέων των Υπουργείων, των Γενικών Γραμματέων των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και των Στελεχών της Αυτοδιοίκησης.
Το Γενικό Λογιστηρίου του Κράτους εκτιμά ότι από τις ρυθμίσεις αυτές θα προκύψει περιστολή της δημόσιας δαπάνης στο επίπεδο των 10 εκατ. ευρώ.
Στο σημείο αυτό όταν κοιτάζει κανείς πέρα από το ποσό κατανοεί ότι η κίνηση αυτή έχει όχι μόνο ουσία και οικονομικό αποτέλεσμα, αλλά συμβολίζει και την ηθική επιταγή το πολιτικό προσωπικό της χώρας να συμμετέχει στις δύσκολες θυσίες του Ελληνικού λαού. Εξάλλου, ανάλογη πρακτική παρατηρείται διεθνώς όπως στην περίπτωση της Γαλλίας όπου το πρώτο υπουργικό Συμβούλιο του Φρανσουά Ολάντ ενέκρινε τη μείωση του μισθού του Γάλλου Προέδρου και των Υπουργών της κυβέρνησής του, ενώ μειώσεις στους μισθούς Υπουργών και Βουλευτών έγιναν και στο Βέλγιο.
Με τα Άρθρα 10-13 επιτυγχάνεται περαιτέρω περιστολή δαπανών, αλλά και εξορθολογισμός λειτουργίας του δημοσίου γενικότερα ως ακολούθως:
1.              Η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του Επιχειρησιακού Προγράμματος Ψηφιακή Σύγκλιση μεταφέρεται στη Γενική Γραμματεία Επενδύσεων και Ανάπτυξης του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων. Η θέση του Ειδικού Γραμματέα Ψηφιακού Σχεδιασμού καταργείται και τις αρμοδιότητες ασκεί ο Γενικός Γραμματέας Επενδύσεων και Ανάπτυξης.
2.              Η Υπηρεσία Εποπτείας Αγοράς μεταφέρεται στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή. Τις αρμοδιότητές του Ειδικού Γραμματέα Υπηρεσίας Εποπτείας Αγοράς ασκεί ο Γενικός Γραμματέας Καταναλωτή.
3.              Η Ειδική Γραμματεία Διεθνούς Ενεργειακής Πολικής καταργείται και οι αρμοδιότητές της μεταφέρονται στη Διεύθυνση Δημοσίων Σχέσεων και Διεθνών Δραστηριοτήτων της Γενικής Γραμματείας Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής του ΥΠΕΚΑ. Η θέση του Ειδικού Γραμματέα Διεθνούς Ενεργειακής Πολικής καταργείται και τις αρμοδιότητές του ασκεί ο Γενικός Γραμματέας Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής του ΥΠΕΚΑ.
4.              Καταργείται η θέση του μετακλητού Ειδικού Γραμματέα της Ειδικής Γραμματείας Διοικητικής Μεταρρύθμισης και τις αρμοδιότητές του ασκεί  ο Προϊστάμενος της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Διοικητική Μεταρρύθμιση 2007-2013».
Και περνάμε στον έλεγχο.
Με τις προτεινόμενες διατάξεις τροποποιείται ο Ν. 3492/2006  βάσει του οποίου εισήχθη το πλαίσιο για την αναμόρφωση του ασκούμενου σήμερα δημοσιονομικού ελέγχου προς την κατεύθυνση προσαρμογής του στις διεθνώς αποδεκτές πρακτικές και τα ελεγκτικά πρότυπα, αλλά και στα νέα δεδομένα της σημερινής δύσκολης Εθνικής συγκυρίας.
Ο Νόμος προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα και επιτυγχάνει:
1.                 Τη μείωση του κόστους της ελεγκτικής διαδικασίας μέσα από τη συγχώνευση επιτροπών.
2.                 Την απλοποίηση και την ευελιξία της όλης λειτουργίας των ελεγκτικών σχημάτων μέσω της αξιολόγησης των έκτακτων ελέγχων.
3.                 Την ενεργοποίηση των υπηρεσιακών μονάδων που θα διεξάγουν τους ελέγχους μέσω της σύστασής του με ΚΥΑ και της στελέχωσης με υφιστάμενο προσωπικό των φορέων.
Τέλος, το Κεφάλαιο Β περιλαμβάνει άλλες διατάξεις οι οποίες αφορούν σε ρυθμίσεις του Υπουργείου Ναυτιλίας και του Υπουργείου Μακεδονίας και Θράκης.
Δεν μακρηγορώ κ. Πρόεδρε διότι, όπως προείπα, θεωρώ ότι το νοικοκύρεμα του δημόσιου τομέα  αποτελεί  όχι μόνο έναν από τους κύριους στόχους της  κυβέρνησης αλλά και βασικό ζητούμενο για όλους μας.
Συνοψίζω, λέγοντας ότι με το σημερινό Νομοσχέδιο επιτυγχάνεται:
1.              Ουσιαστική περιστολή δαπανών με τον απαιτούμενο συμβολισμό,
2.              Σημαντικές εξορθολογιστικές λειτουργικές συγχωνεύσεις και
3.              Καίριες παρεμβάσεις για την αποτελεσματική εφαρμογή δημοσιονομικών ελέγχων. 
Αρχίσαμε όπως πρέπει, από εκεί που πρέπει και από εμάς τους ίδιους.
Ξεκινήσαμε στη σωστή κατεύθυνση και ενεργοποιούμε και το μηχανισμό ο οποίος θα μας επιτρέπει να ελέγχουμε την πορεία μας.
Η βούληση της κυβέρνησης για προώθηση της δημοσιονομικής εξυγίανσης είναι ισχυρή και το συζητούμενο Σχέδιο Νόμου αποδεικνύει την αταλάντευτη θέληση για εφαρμογή της.
Η ευκαιρία εν μέσω της οικονομικής κρίσης κατ’ εμέ έγκειται στην ωριμότητα των συνθηκών που μας επιτρέπουν - και επιβάλλουν αν θέλετε - να προωθήσουμε και να υλοποιήσουμε τάχιστα διαρθρωτικές αλλαγές.
Με το συζητούμενο Σχέδιο Νόμου ανοίγουμε ένα κεφάλαιο σημαντικών δημοσιονομικών αλλαγών που έχει τη δυνατότητα να οδηγήσει στην εξυγίανση και σε απώτερο χρόνο στην ανάπτυξη. Προτείνω την υπερψήφιση του Νομοσχεδίου για να κάνουμε σήμερα ένα ακόμη βήμα προς αυτή την κατεύθυνση.

Άννα Ασημακοπούλου
Π.Ε. Ιωαννίνων

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου