Δευτέρα 3 Οκτωβρίου 2011

Βουλιάζουν τα δημόσια έργα και οι συμβάσεις παραχώρησης


Με αλαζονεία και γύμνια επιχειρημάτων αντιμετωπίζει το υπουργείο Υποδομών την απίστευτη απραξία του, με συνέπεια να βουλιάζουν τα δημόσια έργα και οι συμβάσεις παραχώρησης.
Οι πέντε μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι της χώρας, που θα έπρεπε να κατασκευάζονται μέσω των αντίστοιχων συμβάσεων παραχώρησης, αποτελούν το μεγαλύτερο και επωφελέστερο για το Ελληνικό Δημόσιο αναπτυξιακό πρόγραμμα των τελευταίων δεκαετιών, ύψους 8,5 δισ. ευρώ. Δυστυχώς, στις τέσσερις από τις πέντε συμβάσεις, τα έργα έχουν σταματήσει από τις αρχές του έτους.
Από τον Ιανουάριο του 2010, εδώ και 20 μήνες, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών έχει ανακοινώσει δεκάδες φορές, ότι θα “αναθεωρήσει τις συμβάσεις παραχώρησης” και θα “μειώσει τα διόδια”. Τίποτα απ’ αυτά δεν έγινε.
Επίσης, τον Απρίλιο του 2011 είχε ανακοινωθεί πως το Δημόσιο θα δημιουργούσε ειδικό λογαριασμό, ύψους 500 εκατ. ευρώ, υπό μορφή εγγύησης προς τις Τράπεζες, ώστε να «ξεπαγώσουν» τα δάνεια προς τους παραχωρησιούχους. Είχε ανακοινωθεί ακόμη, η δημιουργία Ανώνυμης Εταιρείας ειδικού σκοπού, η οποία θα τιτλοποιούσε τα μελλοντικά έσοδα από τα διόδια των συμβάσεων παραχώρησης. Τίποτα απ’ όλα αυτά δεν έχει γίνει.
Τον περασμένο Ιούνιο, ο υπουργός Υποδομών ανακοίνωσε την υπογραφή ενός “μνημονίου συναντίληψης” με κάθε έναν από τους παραχωρησιούχους.
Ούτε στο θέμα αυτό υπήρξε κάποια εξέλιξη. Η απραξία του υπουργείου είναι πρωτοφανής.
Επιπλέον, ο αρμόδιος υφυπουργός Υποδομών, με απίστευτη περιφρόνηση προς το Κοινοβούλιο και τον κοινοβουλευτικό έλεγχο, επιμένει να δίνει φωτοτυπημένες απαντήσεις σε ερωτήσεις μας για το θέμα. Το γεγονός αυτό, πέρα από αλαζονεία δείχνει και κάτι άλλο, εξαιρετικά ανησυχητικό: Δείχνει τη γύμνια επιχειρημάτων του Υπουργείου, το οποίο έχει περιοριστεί πλέον σε ρόλο θεατή των γεγονότων. Υπενθυμίζεται ότι:
α) Το υπουργείο Ανταγωνιστικότητας, με δική του νομοθετική πρωτοβουλία, προχωρά στην ίδρυση Ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής δημοσίων συμβάσεων, η οποία αναλαμβάνει πλέον τον έλεγχο των συμβάσεων παραχώρησης. Το τραγικό είναι ότι την Ανεξάρτητη αυτή Αρχή την είχε εξαγγείλει πομπωδώς το υπουργείο Υποδομών, στο τέλος του 2009, αλλά δεν έκανε τίποτα απολύτως ούτε για αυτό το θέμα επί ενάμισι χρόνο!
β) Ο υπουργός Οικονομικών (και όχι το ΥΠΟΜΕΔΙ) προκήρυξε την προηγούμενη εβδομάδα νέο διαγωνισμό για την πρόσληψη τεχνικού και νομικού συμβούλου, που θα αναλάβουν τις συμβάσεις παραχώρησης!
Το ΥΠΟΜΕΔΙ έχει βουλιάξει στο θέμα των ταξί και στις εσωκομματικές διαφορές μεταξύ πρώην και νυν υπουργών Υποδομών και εγκατέλειψε τις συμβάσεις παραχώρησης και γενικά τα δημόσια έργα.
Για τη Νέα Δημοκρατία αυτές οι συμβάσεις είναι θέμα πρώτης προτεραιότητας και πρέπει τα έργα να επανεκκινήσουν. Τυχόν διάλυση των συμβάσεων θα έχει ολέθριες συνέπειες για τα δημόσια έργα, για τις επενδύσεις και για την ίδια τη χώρα.
Επιτέλους, ας κινηθεί το υπουργείο Υποδομών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου