Το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο δημοσιονομικής στρατηγικής 2011- 2015, κοινώς Μνημόνιο 2, έχει τρομοκρατήσει τους Έλληνες ή καλύτερα τους έχουν τρομοκρατήσει οι συνεχείς ανακοινώσεις και διαρροές μέσω των ΜΜΕ για τις περικοπές σε μισθούς και συντάξεις. Το κείμενο του νόμου έχει αναρτηθεί στη σελίδα του Υπουργείου Οικονομικών (http://www.minfin.gr/), αλλά μέχρι να ψηφισθεί μένουν ακόμα μερικές ώρες ώστε να αλλάξουν πολλά, όχι κατ' ανάγκη προς τον ευνοϊκότερο για τους πολίτες. Άλλωστε, πρόκειται περισσότερο για ένα πλαίσιο που θα εξειδικεύεται σιγά-σιγά, οπότε... θα έχει και συνέχεια. Οι αλλαγές φυσικά αφορούν όλους τους Έλληνες και όλη την επικράτεια, μπορεί κανείς όμως να εντοπίσει ειδικές αναφορές και συνέπειες για τα Γιάννενα και την Ήπειρο. Πρόκειται για αλλαγές δύο πεδίων θα λέγαμε. Το πρώτο είναι οι μεγάλες περικοπές παντού και το δεύτερο οι ιδιωτικοποιήσεις, κυρίως μέσω της ίδρυσης Εταιριών Ειδικού Σκοπού κι εν τέλει την πώληση των μετοχών σε ιδιώτεςΤι αλλάζει λοιπόν, πιο συγκεκριμένα στα Γιάννενα;
- Μείωση της κατανάλωσης στην τοπική αγορά. Η μείωση των μισθών
των δημοσίων υπαλλήλων και οι μειώσεις στις συντάξεις θα επηρεάσουν ιδιαίτερα εμπορικές αγορές όπως των Ιωαννίνων, μιας πόλης που στηρίζεται στους δημοσίους υπαλλήλους. Τους επόμενους μήνες οι οικογένειες, που πολλές φορές αποτελούνται από ζευγάρια υπαλλήλων, θα περικόψουν αγορές καταναλωτικών αγαθών κάτι που θα πλήξει την τοπική αγορά και το μικροεμπόριο. Προς την κατεύθυνση αυτή θα λειτουργήσει και η μείωση των προσλήψεων στο Δημόσιο και τους Δήμους όπως και η απόλυση με το τέλος των συμβάσεων, πολλών εκατοντάδων συμβασιούχων που εργάζονται σε πολλές υπηρεσίες. Καθοριστική είναι και η μείωση των προϋπολογισμών σε πολλές δημόσιες υπηρεσίες και οργανισμούς, κάτι που σημαίνει λιγότερες δαπάνες (πχ για αναλώσιμα και λειτουργικά) στην τοπική αγορά. - Αύξηση της ανεργίας. Τα ρεκόρ της ανεργίας ειδικά στους νέους της Ηπείρου, θα αυξηθούν αφού δεν προβλέπονται προκηρύξεις για νέες θέσεις, έστω και συμβασιούχων, στο ευρύτερο Δημόσιο στην Ήπειρο. Περισσότερες απολύσεις θα έχει το πρόγραμμα των επόμενων μηνών, ειδικά από τους δήμους.
- Εμπόδια στην ανάπτυξη Πανεπιστημίου και ΤΕΙ. Η περικοπή των χρηματοδοτήσεων στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και το ΤΕΙ Ηπείρου (που δοκίμασε ήδη το κόψιμο των πρωτοετών σε τρία Τμήματα) θα κόψει κυριολεκτικά τα πόδια, των δύο ιδρυμάτων σε μία φάση που καλούνται να είναι πιο ανταγωνιστικά για να επιβιώσουν στο μέλλον. Σημαντικές θα είναι οι συνέπειες στο ερευνητικό έργο.
- Ιδιωτικοποίηση μεγάλων δημόσιων εκτάσεων. Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση του παλιού αεροδρομίου Κατσικά, μία έκταση 400 στρεμμάτων η οποία περιλαμβάνεται σε 31 οικόπεδα της Κτηματικής Εταιρίας του Δημοσίου, με στόχο την άμεση αξιοποίηση για οικιστική, εμπορική και τουριστική χρήση, όπως αναφέρεται στο σχετικό πίνακα του σχεδίου νόμου. - Ιδιωτική η Εγνατία Οδός. Όπως αναφέρεται, εντός του 2011 το Δημόσιο θα παραχωρήσει τη λειτουργία, συντήρηση καθώς και τα δικαιώματά του από τα διόδια στον ιδιωτικό τομέα με σύμβαση παραχώρησης. Ειδικότερα, το Δημόσιο εξετάζει τις εξής εναλλακτικές: * Δημιουργία Εταιρίας Ειδικού Σκοπού (ΕΕΣ) στην οποία θα εισφέρει τα αποκλειστικά δικαιώματα σχετικά με τη συμπλήρωση τυχόν ανολοκλήρωτων τμημάτων στο κατασκευαστικό τμήμα, λειτουργία, συντήρηση και είσπραξη διοδίων για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα και σε μεταγενέστερο στάδιο, πώληση της ΕΕΣ σε ιδιώτες. * Πραγματοποίηση διαγωνιστικής διαδικασίας μέσω της οποίας θα επιλεγεί ο παραχωρησιούχος που θα αναλάβει τις προαναφερθείσες υποχρεώσεις και δικαιώματα στον αυτοκινητόδρομο, για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Οι αντίστοιχες συναλλαγές θα διαμορφωθούν έως το 3ο τρίμηνο του 2011 και αναμένεται να ολοκληρωθούν το 1ο τρίμηνο του 2012. - Ιδιωτική Ιόνια Οδός και Ε65. Το Δημόσιο σκοπεύει να δημιουργήσει ΕΕΣ (Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι Α.Ε.) στην οποία θα εισέρθουν τα δικαιώματα του Δημοσίου από τις μελλοντικές εισπράξεις διοδίων από τις εταιρίες διαχείρισης που έχουν αναλάβει την κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συλλογή διοδίων τελών και συντήρηση του δικτύου των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων βάσει της ακόλουθης σύμβασης παραχώρησης (μεταξύ άλλων): Αθήνα- Μαλιακός, τμήμα του αυτοκινητόδρομου Αθηνών-Θεσσαλονίκης και Αυτοκινητόδρομος Αντίρριο-Ιωάννινα (ΕΕΣ: Νέα Οδός ΑΕ) και Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος (ΕΕΣ: Κεντρική Οδός ΑΕ) Στη συνέχεια, το Δημόσιο θα προχωρήσει στην πώληση σε ιδιώτες της συμμετοχής του στην εταιρία Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι ΑΕ ή σε θυγατρικές αυτής που θα διατηρούν δικαιώματα σε συγκεκριμένες συμβάσεις παραχώρησης. Οι συναλλαγές θα διαμορφωθούν το 3ο και 4ο τρίμηνο του 2011 και αναμένεται να ολοκληρωθούν στο 3ο τρίμηνο του 2012, το 4ο τρίμηνο του 2013 και έπειτα σταδιακά τη χρονική περίοδο 2014-2015. - Ιδιωτικά Λιμάνια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου